fredag 10 september 2010

Vetefri spaghetti!

Yes, jag har hittat en vetefri spaghetti!


Den är dessutom verkligt god och, tro det eller inte, både konsistensen och smaken är mycket nära vanlig Barilla-spaghetti gjord på durumvetemjöl. Som var den spaghettin jag åt tills jag i somras upptäckte att min hud inte tål vete.

Det är Bio Fairs spaghetti, gjord på ekologisk quinoa och ris. Jag hittade den i Pieni Ruokakauppa i Hagalund (Esbo), den kan säkert finnas i hälsokostaffärer också.

Den kokades ca 13 minuter, och den blev precis så al dente som jag alltid kokat vanlig spaghetti också!

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat! 10++++++++ Nina. Jag trodde att jag aldrig mera får äta pasta. Nu skall det bli pasta och pesto!

    SvaraRadera
  2. Tack Pia! Rekommenderar verkligen, roligt att kunna hitta något bra! Det var försäljaren i Life-butiken i Hagalund som rekommenderade den, även om de inte själva sålde den. Bra service!

    SvaraRadera
  3. Bra blogg!! Kan man äta spaghettin om man äter lchf då? Blir sugen att testa men håller mig strikt till lchf nu. Sätter in din blogg vid mina länkar för att komma ihåg dig!

    SvaraRadera
  4. Tack, Jessica! Äter du strikt LCHF kan du tyvärr inte äta den här spaghettin heller, den har lika mycket kolhydrater som annan spaghetti. Men kolla gärna LCHF-etiketten så hittar du lämpligare recept. Nu vet jag ju inte hur strikt du behöver vara för just din hälsas skull, det är kanske möjligt att du kan unna dig spaghetti lika väl? Det vet du kanske själv bättre!

    SvaraRadera
  5. Det finns en mycket god vetefri spagetti på ICA Kvantum i Uppsala. Jag skulle tro att den är klart billigare än på hälsokost. Den ligger bland nudlar m.m. så leta inte i "glutenfri" hyllan.
    Jag ska försöka komma ihåg att posta namn o fabrikat så ni kan få era affärer att beställa hem.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset - skulle gärna vilja veta flera märken!

    SvaraRadera