lördag 4 februari 2012

Enkla glutenfria runebergstårtor

Ny version i år igen, för oss som inte tål vete, eller gluten. Och en verkligt enkelt version! Nån kan tycka att det är lite helgerån att baka platta runebergare, så jag ber om ursäkt.


Tid: ca 20 minuter. Blir 8 tårtor.

Stora flickan vispade 3 ägg med 0,5 dl socker tills det var pösigt. Så rörde vi i 0,5 dl jyttemjöl (glutenfritt mjöl), 0,5 dl mandelmjöl och 0,5 tsk bakpulver. Skulle lagt i 50 gram smält smör men hade smörbrist så det blev i stället ett par skedar kokosolja. Hällde smeten i en liten pajform smord med smör.

Gräddade i 175 grader varm ugn i 10 minuter.

Skar i 8 sektorer. Rörde ihop ca 1 dl pudersocker med lite vatten. Dekorerade varje sektor med hallonsylt som jag bredde ut, och hällde på glasyr runt hallonsylten.

De var goda! Lilla flickan smakade och sade "Jag vill inte äta min bit!" Jag tittade oroligt på henne, och hon tillade "Den är för god!". :)
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar