torsdag 19 april 2012

Härlig råtoffee med lucuma

Den här supergodisen överraskade mig totalt. Sååå gott! Tipset fick jag av min kollega Heikki. Lucumapulvret har jag hittills inte funnit så stor användning för, men här passade det. Jag kommer verkligen att börja göra den oftare. Det görs lite liknande som råchoklad, men är inte choklad.


Tid: 10 minuter plus stelning i kylskåp ca 30 minuter.


Jag smalt först ner några matskedar kokosolja i vattenbad. Det behöver bara så varmt att det nätt och jämnt smälter. Så skedade jag i några tsk lucumapulver, en nypa vaniljsocker och ca 1 tsk honung. Det lönar sig att smaka så man får den sötma och styrka man vill!


Sedan häller man i form. Jag använde ett litet fat täckt med bakplåtspapper. Och lägger i kylskåp.

Du kan också använda massan rinnande och varm eller halvvarm, på samma sätt som tjinuskisås, till exempel till bär.

Godisen är väldigt hälsosam, för lucuma är otroligt näringsrikt och kokosolja är också nyttigt. Lucuman ger en viss tjinuskiaktig smak (kolaaktig) och doft. Lucuma får du köpa på t.ex. Ruohonjuuri eller i Life-butiker, eller på CocoVis webbshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar