fredag 6 april 2012

Hälsokonvent på Bosön 2012 - del 3

I veckoslutet var jag på mf Hälsoutbildningars Hälsokonvent på Bosön, Lindingö, i Stockholm. Här kommer ett sammandrag av söndagens program.



På söndagen föreläste Kostdoktorn Andreas Eenfeldt och experten på kost och träning Jonas Bergqvist. Söndagen hade sedan hela fem träningspass, av vilka jag tyvärr missade två på grund av att flyget jag bokat redan i januari annullerades och jag fick åka iväg redan kl 15.30. Men å andra sidan var jag ganska slutkörd redan då :).

Andreas har jag hört en gång förr live - under min kostrådgivarutbildning i Stockholm 2010. Nu hade han i alla fall en del nytt material. Och Andreas är en så superb föreläsare att det alltid är roligt att höra och se honom. Han började med att berätta hur hans blogg blivit allt mer populär sedan starten år 2008 med ungefär 500 läsare om dagen. Idag har han 35000 besök om dagen.

Andreas klargjorde vad fetmaepidemin beror på: mindre fett > mer kolhydrater > mer insulin > mer fetma. Vi förbereder oss på en period av svält. Men - vad händer om den inte kommer? Just så har det ju gått. Svältperioden kom aldrig!

Andreas tror på ett paradigmskifte inom kort. Han tror skiftet blir så här:
  • Mättat fett farligt >> ofarligt
  • Kolhydrater nyttig >> överdrivet intag kan göra dig sjuk.
Jag hann också få en kort pratstund med Andreas efter hans föreläsning. Han frågade bland annat om han har planer på att besöka Finland inom den närmaste framtiden, men det hade han tyvärr inte.


Jonas Bergqvist, som även utbildat mig till kostrådgivare, är aktuell med sin nya bok LCHF och träning. Han föreläste en timme om samma ämne. Han började med att säga att vi behöver skala av. Vi går omkring rejält förvirrade. Vi har läkemedelsindustri och livsmedelindustri som hjälper till att förvirra oss. Det vi ska ha kvar, när vi skalat av, är evolutionen, biologin, det sunda förnuftet och den moderna vetenskapen. Dessa ska vi grunda vår kunskap på.

Vi behöver bygga en stark kropp som står emot dagens belastningar. Man kan jämföra knäleden på en kyckling som är konventionellt uppfödd, på fel sorts föda och trångbott, med en kyckling som vuxit upp på artegen föda och fått röra på sig. Knäck knälederna - vilken går lättare att knäcka?

Vi behöver distansträning, funktionell styrketräning och intervallträning. Någon form av dessa alla. För att ha en god hälsa länge.

Det är viktigt att skilja mellan bantar-LCHF och tränings-LCHF. Detta Jonas' budskap tycker jag är det finaste "nya" som kommit upp i LCHF-diskussionerna. Det är ju nämligen inte så att var och en av oss ska minimera kolhydratintaget. Jag tycker det är viktigt att äta inhemsk mat under vintern - och då gäller det att äta rotsaker och för många också potatis. Men de av oss som till exempel på grund av sin metabolism inte tål rotsaker och potatis ska inte äta det.

Och gluten då? Jonas tycker inte spannmål är mänskomat.

Särskilt roligt var det när Jonas läste upp några citat ur häftet "Uppladdningen", som getts ut av Lantmännen i Sverige. Han använder boken som en lättsam humorbok. "Frukostflingor är givet till frukost".


Söndagens träningspass var styrketräning, löpträning, zumba, tribal yoga och CrossFit. I styrketräningen fick vi bland annat prova lyfta tyngder, gå ner i huk, träna armarna och bålen hängande (på bilden visar Karin från mf hur man gör) och göra utfallssteg - igen.

(Bild: Ann-Maria Beaudry)

I löppasset tränade vi huvudsakligen midfoot-striking. Hela passet gick barfota (!), vilket stämde bra överens med löparen Rune Larssons tips kvällen innan. Vi hoppade lätt på stället, och hoppade jämfota framåt, på tårna. Det var tungt för vaderna, men kändes effektivt. På bilden hoppar jag i grå byxor.

Zumbapasset var det sista jag var med om. Det var sååå roligt. Mf:s Leyda är en jättebra instruktör. Hon är klar och tydlig, har lagom svåra serier så att inte heller nybörjarna blev så frustrerade, och samtidigt var hon rolig och inspirerande när hon tjoade och sjöng med i låtarna på spanska. I zumban märkte jag att min grundkondition trots allt inte lidit så av den långa vintern utan löpning. Jag hängde bra med :).

Sedan bär det av hemåt med buss, tunnelbana och flygbussen, och så flyget så klart. Full med nya idéer och inspiration. Inte minst för min nya utmaning som handlar om ett rörligare liv och en starkare kropp, men också för min yrkesutveckling som kostrådgivare.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar