tisdag 10 april 2012

Alumnidag för kostrådgivare och personliga tränare i Stockholm

mf Hälsoutbildningar, där jag blivit kostrådgivare, ordnar årligen en alumnidag där vi som gått kurs hos dem får träffas, mingla och lära oss mer. I år var den fredagen 30 mars, och jag kunde på det sättet kombinera den med Hälsokonventet på Bosön som var samma veckoslut.


Årets alumnidag hade en gästföreläsare, Monique Forslund från Lifezone, som förutom föreläste om kost för barn också höll ett fartfyllt zumbapass för oss. Monique är montessoripedagog, har tre barn som är 19, 16 och 8 år gamla, och arbetar dessutom som kostrådgivare, fitnessinstruktör och bloggare. Hon är också författare och företagare. Monique ansåg att gluten är illa för barn, och via den i Sverige så populära vällingen får svenska barn i sig alldeles för mycket gluten. Alla barn hon stött på som krånglat med maten har varit vällingbarn. Svensk välling innehåller bland annat solrosolja och maltodextrin. (I Finland är det kanske mer pulvergröt som gäller, men ingredienserna är ganska liknande.)

Monique berättade också att mjölk för många sockerråttor när sötsuget. Då insåg jag att min egen lilla flicka antagligen gjort just det. Hon är mest sötsugen i familjen, och hon kunde dricka hur mycket mjölk som helst, och äta hur mycket ost som helst. Det är mjölkproteinet kasein som står för effekten.


Jonas Bergqvist från mf Hälsoutbildningar höll en föreläsning om gluten. Det var en nyttig föreläsning för mig, för gluten är relativt invecklat och det har inte behandlats särskilt ingående på någon utbildning tidigare. De två huvudsakliga glutentyperna är gliadiner och gluteniner. Det är gliadinerna som ställer till trubbel. De har en sekvens på 33 aminosyror som inte kan brytas ner. De stora problemen uppstår ifall sekvensen lyckas tränga igenom tarmslemhinnan. Ungefär 40 % av befolkningen har de två gener som behövs för att en molekyl ska fästa vid aminosyresekvensen och kunna orsaka inflammation via T-celler. För att celiaki ska utvecklas behövs flera faktorer.

Förutom att glutenet kan ställa till med problem i immunförsvaret då tarmslemhinnan börjar läcka, så påverkar gluten signalsubstanser i hjärnan då de förvandlas till opiater i blodet. Även kasein har den egenskapen. De stimulerar belöningssystemet och kan ge beroende och sug efter mat av olika slag.

Gluten kan ge näringsbrist (för celiakiker), läckande tarm, inflammation, ökad risk för autoimmuna sjukdomar, neurodegenerativa sjukdomar och sköldkörtelrubbningar. Det viktigaste steget vid all inflammation är att reparera magen.

Efter alumnidagen blev det en liten paus, och förkonventet började, för att sedan fortsätta med själva Hälsokonventet, som jag bloggat om i två inlägg: lördagen och söndagen. Ett synnerligen effektivt och innehållsspäckat veckoslut, och jag kommer säkert nästa år igen!
_

3 kommentarer:

  1. Vilken fin ordning du har på dina inlägg!!

    Och ny outfit! Den blev inspiration för mig också, att prova något nytt.
    Och jag blev ju tvungen att byta sen jag påbörjat processen, för jag hittade inte tillbaka till det gamla bloggutseendet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tack Guni! Jag tröttnade på min layout och gav fria händer åt duktiga stora flickan (som nu är 14 år). Det här var resultatet :). Måste ännu fixa facebook-pluginen som tycks har försvunnit, och några små grejer till, bara jag hinner.

      Radera
    2. Jag har också nu - återaktiverat min FB, idag.. Efter en 3 år lång paus.. Men jag gör det mest för att få lära mig.. inser att sociala media är här, och är man inte inne så är man ute.. och trots att jag hade bestämt mig, så retirerar jag nu - och ska försöka lära mig ALLT, om Twitter, Facebook.. och hela köret. Sen får man se, om man vill hänga med i reality.. Men åtminstone för att ha "koll på läget.."..

      Radera