lördag 10 december 2011

Julgodis: knäck

Idag gjorde jag knäck. Mest för att testa ett recept, för vi ska laga knäck i kockklubben nu inkommande vecka, sista gången för i år. Det blev bra!


Tid: ca 30 minuter totalt, plus avsvalning.

Jag hällde 2 dl grädde, 2 dl sirap och 2 dl socker i en stor kastrull och rörde om. Så kokade jag upp och lät koka på medelhög värme tills massan var 123 grader het.

Jag använde digital stektermometer. Det tog drygt 20 minuter att nå den temperaturen. Det går först snabbt upp till ca 105 grader, sen är det stopp en stund (medan gräddets vatten kokar bort, tror jag), och så går det långsamt vidare. Man kan göra knäcktestet också. Enligt mitt recept skulle man koka ända till 125 grader, men knäcken blev nästan lite för hård nu också. Rekommenderar att sluta vid ca 120 grader. Men för tidigt får man inte sluta koka, då blir det tjinuskisås!

Medan knäcken kokade radade stora flickan och jag upp små knäckformar i papper på en bricka. I en tredjedel satte vi lite hackad mandel, i en tredjedel kakaonibs och i den sista tredjedelen ingenting.


Jag hällde upp den heta knäckmassan i formarna med mandel och nibs. Så rörde stora flickan ner en tesked lucumapulver i den sista delen (jag ville bara testa!) och så hällde vi den i formar. Det blev ännu en del över (formarna var väldigt små) och det hällde jag ut på en bit bakplåtspapper.

Så lät jag knäcken kallna. Det man hällt ut på bakplåtspapper lönar sig att skära till rutor och särpacka när det svalnat ungefär en halvtimme.

Knäcken är väldigt seg och god! Alla tre sorterna var lyckade. Mandeln är kanske allra godast. Nästa gång kanske jag testar med t.ex. hallon.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar