lördag 3 december 2011

Julråchoklad

Idag lagade jag en sats råchoklad med julsmak.


Tid: ca 20 minuter + 1 h i kylskåpet. Det brukar gå bara ca 10 minuter, men smakandet av kryddningen tog tid. Blev ca 20 st.


Jag började med att smälta lite mer kakaosmör än kokosolja, några matskedar av vardera, i vattenbad. Vattenbadet ska hålla 40-50 grader så att chokladmassans temperatur aldrig överstiger 40-45 grader.


Jag rörde i ca 5 msk rå kakao, 2 tsk lucuma och ca 2-3 tsk agavesirap. Så kryddorna: lite kanel, lite mald nejlika, lite mald kardemumma och lite mald ingefära. Mest kanel. Du måste smaka dig fram till en kryddning du gillar! Sist två tag med saltkvarnen (havssalt) och 2 tsk mandelmjöl.


Jag hackade en handfull trailmix (CocoVis produkt som består av gojibär, hampfrö, mullbär, kakaonibs och ekologisk mandel) och några cashewnötter och några russin. Jag lade hälften av hacket direkt i silikonformarna, och hälften i massan. Tillsatte ännu en handfull kakaonibs, hälften i formarna, hälften i massan.


Hällde upp massan i formarna. Ställde i kylskåp för en timme. Klart!

De håller i kylskåp i åtminstone en vecka.
_

3 kommentarer:

  1. Har du faktiskt erfarenhet av att de hållit en hel vecka i kylskåpet? :)

    SvaraRadera
  2. En sån fantastisk skapelse, låter mycket läckert :)

    SvaraRadera
  3. Nadja, nä, inte en hel vecka. Vad klumpigt uttryckt av mig! ;) Veckan tog jag från CocoVis broschyr, där står det att råchoklad gjord på ungefär detta sätt håller en vecka i kylskåp. Vilket ju är lika tvivelaktigt, hmmm!

    Birgitta, tack, jovisst är råchoklad något helt superläckert!

    SvaraRadera