söndag 1 januari 2012

Januariutmaning: spannmålsfri månad!

Äntligen känner jag mig mogen att utmana mig igen. Jar har inlett en spannmålsfri månad idag. Jag kommer under hela januari att undvika allt spannmål som innehåller gluten, dvs förutom vete som jag annars också är utan så undviker jag nu också råg, havre, korn och spelt.

Det här äter vi inte i januari!
Det är länge sedan jag senast undvek allt spannmål - nästan 1,5 år sedan, och då också bara ett par tre veckor. Du kan läsa mera här: Spannmålsfritt mot rosacea.

Jag har insett att jag ätit väldigt mycket rågbröd den här hösten, och jag är nyfiken på om en spannmålsfri kost kan leda till bättre hälsa och en piggare tillvaro. Även mellanflickan, som har besvärliga utslag på bland annat fingrar och ben, är nu med.

När man utesluter något i kosten är det viktigt att fundera vad man tänker äta mer av i stället. Annars blir man bara hungrig och kan få "cravings". Vi tänker äta mer ägg, frön och nötter. Kanske sporadiskt något av bovete, kokosmjöl, hirs eller amaranth.

Det finns otaliga mänskor i Norden som skulle må bättre av att ändra mindre gluten eller utesluta det helt ur sin kost. Många uppskattar att upp till 80 procent hör till dem. Om du lider av upprepade infektioner, astma, allergier, trötthet eller svullen mage är det större chans att just du hör till dem - till oss.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar