lördag 7 januari 2012

Osötad råchoklad med superfoodfyllning

... Hmm, hade problem att formulera rubriken på en rad. Den här chokon har så mycket gott i sig, men varken socker eller sötningmedel. Ändå är smaken mjuk och härlig! Jag tror jag har funnit min ultimata råchoklad. Strunt i agave och stevia... för min del. Jag gillar den här bäst.


Tid: 10 minuter + minst 45 minuter avkylning ute eller i kylskåp.

Jag smalt lika mycket kokosolja som kakaosmör i vattenbad, som ska hålla ca 45 grader, alltså inte vara för hett. Jag hade ca 3 msk av vardera. Så rörde jag i 4 msk råkakaopulver, 1,5 msk macapulver och 1 msk lucumapulver och 2 tsk spirulinapulver. Efter det rörde jag ner ett par matskedar CocoVis trailmix, 1 msk kokosflingor, några hackade hasselnötter, 1/2 msk solrosfrön och 1 msk kakaonibs.

Obs, du som inte har alla dessa grejs hemma! De viktigaste ingredienserna är kakaosmör, kokosolja och kakaopulver, samt nånting tuggigt (t.ex. russin, nötter, gojibär, kokosflingor...).

Jag hällde ut massan på ett lågt fat. Så fick det stelna på kallverandan (nära noll grader) i ca 45 minuter.

På bilden håller mellanflickan upp den stelnade chokladen. Från en sån här form bryter man loss lämpligt stora bitar med hjälp av t.ex. en matkniv.
_

2 kommentarer:

  1. Hej Flo, av någon anledning hittade jag din blogg och här har jag tillbringat min kväll :)! Tack för ditt inlägg om rosaseca. Själv har jag lovat mig själv att äta LCHF i två månader, dels att minska midjan, dels att se om huden kommer att må bättre! Nu sätter jag dig på min blogglista! Hälsningar från ett kallt Mariehamn.
    Ps. Bloggen är supertrevlig!

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta, tack för feedbacken, och vad trevligt att du gillar bloggen. Lycka till med ditt projekt. Här i Esbo är också kallt nu.

    SvaraRadera