måndag 6 februari 2012

Meditationen - fem gånger bakom mig

Meditationen har kommit igång. Jag har lyckats hålla min meditationsstund varje dag. Igår blev det första gången 10 minuter istället för det planerade 20 minuterna. Men enligt anvisningarna är det viktigare att meditera ens en kort stund varje dag än att meditera fullånga pass.


De två första gångerna hade jag ett mötesrum på jobbet för meditationsstunden, den tredje gången hade jag glädjen att ha ett tomt hus (på bilden!). Den fjärde gången var familjen ute på gården, och den femte gången var alla hemma. Jag tycker fortfarande att jag kunde koncentrera mig bäst första gången. Senare har tankarna flugit iväg mer och mer.

Men ljudfilen jag lyssnar på har å andra sidan börjat distrahera mer och mer också. Vi har en ljudfil med anvisningar nämligen. Anvisningarna är glesa, det är mestadels tyst, men ändå sägs en hel del. När man "kan" dem ska man lämna den bort, och bara göra övningen själv. Igår gjorde jag första gången utan ljudfilen. Jag använde istället ett bakgrundsbrus jag hittade på Youtube. Jag var nämligen tvungen att göra meditationsövningen med familjen hemma och då blir det sällan riktigt tyst.

Meditationen går till så att man först koncentrerar sig på andningen, sedan på olika känslor i kroppen, sedan på ljud man hör, och sist på tankar. Men tankarna ska man bara åskåda, man ska sträva efter att inte låta sig fångas med av dem. Den delen tycker jag är intressantast.

Idag har jag inte haft möjlighet ännu att meditera för jag har varit i rörelse hela dagen, alla i familjen är hemma plus ett extra barn, och klockan är snart halv sju... Får väl försöka med bakgrundsbruset igen. Imorgon har jag tomt hus och hemmajobbdag så det blir enklare på det sättet.

Ännu har jag inte märkt några positiva följder. Igår var jag hejdlöst stressad hela eftermiddagen och kvällen. Fast - kanske det berodde på att jag inte hade mediterat ännu? Vem vet.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar