lördag 25 februari 2012

Glutenfria fastlagsbullar

Först i förrgår fick jag äntligen mina glutenfria fastlagsbullar gjorda åt mellanflickan och mig själv, som inte äter vete. Jag hittade på degen helt själv, och de blev helt ypperliga! Väldigt goda också, kanske godare än vanlig bulle.


Tid: en dryg timme totalt. För 3-4 bullar.

Jag smulade sönder 1/4 jästbit (dvs ca 12 gram) i ca 2 dl handvarm vassla/mjölk (jag hade gjort hemlagat smör av en grädde som gått ganska långt över sitt datum, och vasslan var kärnmjölken från den). Så blandade jag i två matskedar smält smör, två matskedar honung, 0,5 dl jyttemjöl (glutenfritt mjöl) och 0,5 dl mandelmjöl. Rörde till en lös deg. Lät jäsa ca 45 minuter.


Knådade in mjöl (fortfarande av bägge sorter) till passlig konsistens (dom lös modellera, men så att den inte kliddade mer) och formade till tre små bullar. Vet inte exakt hur mycket mjöl det gick, kanske ca 1 dl av vardera. Lät bullarna jäsa på plåten medan ugnen blev varm (175 grader). Gräddade sedan 18 minuter.


Serverade den här gången med hallonsylt och (osockrad) vispgrädde. Skulle föredragit en riktigt god mandelmassa men hade ingen. Muuuums!!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar