söndag 30 augusti 2015

Hönshuset - del 1

Vi byggde ju faktiskt ett hönshus i somras. Eller närmare sagt byggde vi om vår lekstuga till ett hönshus. Nu ska jag beskriva byggprojektet. Vem som helst som har en lekstuga kan bygga om den till ett hönshus. Och en lekstuga är lätt att bygga - det finns ju också färdiga lekstugor att skaffa. Färdiga hönshus är däremot antingen för små och/eller endast för sommarbruk, och de vinterisolerade är jättedyra.



Det började med en längtan efter att bli ett litet steg mer självförsörjande. Vi tog reda på, besökte några bekantas hönsgårdar, läste på, och konstaterade att det nog inte verkar så svårt eller tidskrävande. I min hemstad Esbo behöver man heller inget lov för att ha hönor, utan bara en anmälan, som görs på två blanketter som bara skickas in.

Jag lånade fem böcker om hönsgårdar och hönshus - de flesta var svenska för hönserier är vanligare där än i Finland. Och så började vi skissa lite egna idéer för förverkligandet. Vi diskuterade med de närmaste grannarna, som inte hade något emot det så länge vi inte har en tupp som väcker dem mitt i natten. Vi beslöt oss för att starta med fem hönor. Det verkade som att en flock på ungefär fem hönor går bäst utan tupp.

Lekstugan hade jag byggt, om jag minns rätt, sommarn 2005. Designen var min egen, jag konstruerade och planerade allt själv, och nästan allt virke vad sådant som blivit kvar efter vårt husbygge 2002-2004 eller sådant som fanns i min pappas förråd (t.ex. fönstren och dörren). Den är 5 m2 stor, för det är det största man får bygga i min hemstad utan bygglov.



Det här var utgångsläget - vi har precis tömt lekstugan på möblerna. Den vågräta väggpanelen är samma som vi har på huset.

Det som åtminstone skulle behövas var isolering i väggarna, för lekstugan hade bara ytterpanel, en lucka för hönsen för att gå in och ut på gården, spån på golvet, viss inredning som reden och sovpinnar samt en inhägnad av hönsnät.

Vi återanvände också den här gången material så långt vi kunde, men fick i alla fall köpa bl.a. ekovilla (isoleringsmaterial som görs av återanvända dagstidningar), några m2 väggpanel och en del hönsnät och finmaskigare minknät. Material vi hittade i förråden var bl.a. över 10 m2 vägg- och takpanel, 2*2 tums stolpar för inhägnaden med mera, fågelnät för inhägnadens tak, en del hönsnät, brädor som använts som betongform, samt fanerskivor.

Så tömde vi lekstugan och sopade golvet. Det här var i maj 2015. Nästa del handlar designen och de allra första faserna i själva byggandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar