onsdag 19 augusti 2015

Företagare på heltid

Det blir strax fem år sedan jag grundade mitt företag Tosiruoka - Riktig mat. Och fem och ett halvt år sedan mitt beslut att byta yrke. Nu i augusti har jag tagit nästa steg ut i det okända - jag är för första gången företagare på heltid, både officiellt och enligt tidsanvändning.

De två första åren som företagare arbetade jag deltid på mitt dåvarande jobb som ingenjör. De tre följande åren har jag jobbat deltid som lärare - först ett år med huslig ekonomi och hälsokunskap i högstadiet, sedan två år som hälsokunskapslärare i gymnasiet. Den fasen i mitt liv är nu också förbi. I våras påbörjade jag en 1,5-årig utbildning som leder till yrkesexamen för företagare, och inom ramen för den kommer jag att utveckla min verksamhet vidare, skapa nya produkter och planera för framtiden. Det är en spännande tid just nu! Att jobba som lärare var jätteintressant och givande, men det tar mycket energi att ständigt ha elever och deras intressen att tänka på. Nu har jag mer energi att satsa på företaget.

 
I sommar har vi i vår familj också tagit ett nytt stort steg mot självförsörjning, ekologiskt tänk och "landeliv" - vi har fått höns! Den här lekstugan som jag byggde för ungefär 10 år sedan åt mina då små barn har isolerats för vintern och omvandlats till ett hönshus. Där bor nu våra fem hönor Nemi, Milou, Olivia, Shakira och Elvira. De är så fina, jag kan inte tänka mig ett hönsfritt liv mer!
 
Jag kommer att börja blogga mer aktivt igen och publicera recept. Det är bara öppet ännu var jag ska göra det - blir det här eller på Tosiruoka-webbsidan. Och på vilket språk. Jag vill fortsätta blogga på svenska men också blogga en del på finska. Inom kort ska jag ha nån form av lösning på det.
 
Nej vilken ironi - jag märkte just att mitt senaste försök att börja blogga igen var på dagen ett år sedan! Vad är det med mig?? :) Får se om det går ett år igen... ;)

2 kommentarer: