tisdag 25 augusti 2015

Hönsvakten

Här sitter jag på min kompostbänk i trädgården och vaktar mina hönor som går fritt, och det är kanske den sista sommardagen. Efter en otroligt fin augustimånad ska det bli regn imorgon, sägs det.



Hönor är världens gulligaste, visste ni det! Just nu cirklar de runt mig - de vet att de snart ska få mat. Varje eftermiddag vid 3-4-tiden ger jag dem hemlagad sörpa där jag idag har bl.a. speltmanna, polenta, ärtprotein, lite överbliven gräddfil och kokta squaschrester.

Sedan jag senast bloggade, för bara sex dagar sedan, har det faktiskt hänt en del. Jag har bytt mentor. I utbildningen inom yrkesexamen för företagare ingår ett mentorskap. Min första mentor var nog riktigt bra, men jag insåg att jag behöver någon som är mer modig och lite mer galen än den trygga person jag först hade, så jag har bytt. Jag har än så länge bara talat med henne i telefon - jag kan berätta mer ifall det passar henne sedan när vi hunnit träffas. Vi ska träffas en gång i månaden.

Jag har också skrivit två recept på min finska blogg www.tosiruoka.fi - efter en paus på flera år. Och bra recept är det också!

Och jag hade min redan sjätte keikka upp till Rovaniemi i lördags, där jag föreläser för blivande kostcoachar på Santasport, idrottsläroverket i Rovaniemi. Första gången var år 2011. Det är ett supertrevligt jobb. De senaste fem gångerna har jag förutom en tre timmar lång föreläsning handlett övningar i kostrådgivning, så det blir en tung men givande dag.

Och jag har varit på en arbetsintervju. Det är fråga om ett deltidsjobb, ca en dag i veckan. Jag har inte ännu bestämt mig eller fått jobbet för den delen, så eventuellt mer om det senare!

Ikväll blir det föräldramöte på Mattliden, där mina två äldsta flickor nu båda går på IB-linjen, det internationella programmet. Ska bli kul att vara där bara som förälder, och så klart att träffa gamla kolleger och andra föräldrar.

2 kommentarer: