lördag 18 december 2010

Julfrågan: Vad finns på ditt julbord i år?

Till julen frågar jag dig vad som står på ditt julbord i år. Antingen hemma hos dig, eller där du befinner dig nån av juldagarna. Svara uppe till höger på bloggen!

Listan är väldigt subjektiv - inspirerad av det jag själv ser som traditionell julmat. Huvudsakligen i Finland, men så lade jag till några mer svenska rätter som jag antar förekommer bland bloggläsarnas julbord. Finns dina egna delikatesser inte med? Svara med kommentar här!

11 kommentarer:

  1. Jag hittade det mesta på din lista, men jag tycker att olika slags ostar också hör till... I år blir det ingen skinka (om inte någon av gästerna tar med sig) utan bara kalkon.
    http://fotspr.blogspot.com/2010/12/julbordsmeny.html

    SvaraRadera
  2. Stuvade ärter och leverpastej! Gärna flera olika sorters leverpastej. Jag fick just ett hemligt familjerecept på leverpastej av svärfar så det kanske blir hemlagat i år dessutom.

    SvaraRadera
  3. Annat: uppskärelser, dvs olika härliga salamin och charcuterier (dom Diplomat korv och ren) och sen patéer. Mums! Grönsalladen saknas också från listan. Samt ärter till skinkan :)

    SvaraRadera
  4. Annat: Tänkte försöka mig på en rödbetssallad med pepparrot. Kan man månne använda råriven rödbeta eller måste den kokas?

    Mippe

    SvaraRadera
  5. Mippe, vad lustigt, vi har också tänkt ha råriven rödbeta med pepparrot! Men kanske vi tänkt på olika sätt, vi ska bara dressa den med vinägrett, du ska säkert ha en sån där krämigare gissar jag? Det går prima med råriven i bägge fallen tror jag.

    SvaraRadera
  6. Annat: ingen jul utan kastanjer..

    SvaraRadera
  7. Nina, jag tror jag gör två versioner, en enklare och en krämigare :)

    Mippe

    SvaraRadera
  8. Vi ska äta renrulle istället för skinka eller kalkon, ostarna är viktiga, liksom den hemgjorda patén. Och så äter vi alltid en ganska lätt o fräsch sorbet till efterrrätt, för att orka med chokon senare ;-)
    God Jul!
    -morsa

    SvaraRadera
  9. Tack för alla era svar, vad härligt att få ta del också av just de (eventuellt?) lite mindre vanligare delikatesserna: ostar, charkuterier, leverpastej, paté, rödbetssallad, ärter, kastanjer! Och desserterna borde nästan få ett skilt inlägg tillägnat sig.

    SvaraRadera
  10. I vår familj har vi som tradition att äta blinier på julaftonen. Min mormor (som fyller 90år om en månad) tycker det är chokerande, och tycker att det inte kan vara någon tradition - blinier skall man ju äta på påsken säger hon. Men det struntar vi i. Blinier äter vi. Med rom, lök, smetana och gravad lax (och några snapsar). Ibland har vi har också paté och gammadags rullsylta, och rysk saltgurka med honung/smetana på bordet. För det tycker vi hör till julen - och går nog med lite fantasi att äta med blinier också. I vilket fall som helst, så har vi ett lite annorlundare julbord. Men det beror faktiskt på att min man är köksmästare, och har tillbringat för mycket tid i sitt liv med att beställa, tillräda och servera julmat (från oktober-december) i så många år. Så blinier är vår julmat.

    SvaraRadera
  11. Ostar, leverlåda, räkor och leverpastejer + en hel del som fanns på din lista finns på vårt julbord.

    SvaraRadera