onsdag 31 mars 2010

Tillbaka till skolbänken

Nåja, nu har jag kommit ett steg längre igen. Jag har anmält mig till en två veckors intensivkurs i Stockholm. Kompetensen kursen ger kallas Lic. Kostrådgivare - LCHF. Kursen börjar den 14 juni.

Så här beskriver MF Hälsoutbildningar utbildningen:
Utbildningen till Lic. Kostrådgivare - LCHF ger dig goda kunskaper i människans evolutionära arv, både vad gäller kost, rörelse och psykosocial miljö. Förståelse för vad människan evolutionärt har anpassats till är en förutsättning för att bli framgångsrik som kostrådgivare. Utbildningen innehåller teorier och hypoteser som kan tänkas förklara vår individuella tolerans mot olika energiämnen och födoämnen.

Du lär dig dessutom hur maten påverkar idrottslig prestation, både vad gäller kondition och muskeluppbyggnad. Du lär dig att ge kostråd till i huvudsak friska individer samt att resonera logiskt runt ämnet kost och hälsa så att du snabbt kan värdera relevansen i olika kostbudskap. Du lär dig innebörden i LCHF-begreppet - ”Low Carb High Fat” liksom Metabolic Typing som kostmodell för att komma tillrätta med övervikt och andra välfärdssymtom men även för att bygga en stark och muskulös kropp.
Även om detta än så länge är bara en tidskrävande hobby så kanske det inom några år leder till något mer varaktigt!

(Image by Carlson)

5 kommentarer:

  1. Oj, låter ju intressant! Lycka till! Själv försöker jag få barnen friska så att jag äntligen kan ta hygienpasset.

    SvaraRadera
  2. majmamma, tack ska du ha! Lycka till med hygienpasset, det ska jag också ta ännu i vår.

    SvaraRadera
  3. Lycka till med kursen, den är mycket bra! En fantastisk början på en ny linje i tillvaron. Vi ses sannolikt på Andreas föreläsning. Ska kolla kalendern, men hoppas kunna gå.

    SvaraRadera
  4. Tack Mollalena, bra att höra. Vore roligt att ses där. (Vad många bloggar du har, förresten! :o )

    SvaraRadera
  5. Ja, vi hittar nog varandra där. Vill du mejla mig så går det bra på andchyd@yahoo.se t.ex.
    Jag håller på och rensar ut bråte ur livet och slarvar med alla bloggar nu tyvärr.

    SvaraRadera