onsdag 31 mars 2010

Vilkendera väljer du?

Under den gångna veckan har jag särskilt reagerat på två olika lättprodukter som marknadsförts i TV-reklamer: Danones Vitalinea (0 % fett) och Felix Ultra Kevyt majonnäs (3 % fett).

Låt oss titta på Vitalinea. Damen i reklamen blir väldigt förvånad då produkten är både socker- och fettfri! Jag googlade upp produkten för att se hur det var möjligt. Här är Vitalinea-yoghurtens innehåll, jag tog den med hallonsmak som exempel:

Fettfri yoghurt (gjord på fettfri mjölk, fettfritt mjölkconcentrat, fettfritt mjölkpulver och syrakultur), hallon (10%), fiber (oligofruktos), stabiliseringsmedel (modifierad majsstärkelse, pektin, guarkum), mineraler (magnesiumcitrat, kalciumcitrat), arom, färgämnen (druvsaftkoncentrat, karminsyra, surhetsreglerande medel (mjölksyra, citronsyra), sötningsmedel (aspartam, asesulfam K), D-vitamin.

Och så slutklämmet: rekommenderas inte för barn under 3 år!

OK. Där är inte många saker jag frivilligt skulle äta, kanske det skulle vara hallon då, men knappast så långt processade som de antagligen är i den här produkten? Och varför sjutton skulle vi vuxna vilja äta sådant som inte anses tryggt för en tvååring? Nja, även om produkten i fråga är en s.k. drickyoghurt och kanske inte kan jämföras med äkta yoghurt, så tar jag hellre denna:

Högpastöriserad mjölk, grädde, yoghurtkultur.

Produkten heter turkisk/grekisk yoghurt och finns i matbutikerna både i Finland och Sverige. (Iofs vet jag inte varför de måste högpastörisera mjölken - kanske för att ge den längre hållbarhet utan konserveringsmedel? Men i alla fall är grädden äkta.)

Och så var det Felix Ultra Kevyt majonnäs, med bara 3 % fett. Varför ska man alls ha majonnäs om man inte vill ha fettet? Jag förstår inte. Nå, vad har Felix då ersatt fettet från oljan och äggulan (för jodå, äggulan innehåller en hel del fett den med!) med? Här är listan, som sig bör ordnad så att de största ingredienserna kommer först:

Vatten, socker, modifierad majsstärkelse, rybsolja, senap (vatten, senapsfrö, socker, ättika, kryddor), emulgeringsmedel (E460), salt (1,6 %), pastöriserad äggula, fettfritt mjölkpulver, syra (E260), färger (E160a, E171), konserveringsmedel (E202), arom.

Näpp, jag tar hellre denna:

1 äggula, 1 dl rybsolja, en halv tsk fransk senap, en halv tsk vinäger, salt och peppar. Och 10 minuter tid. (Och tycker man det är jobbigt så är den vanliga burkmajonnäsen nog väldigt bra jämfört med lättmajonnäsen!)

Så har vi i alla fall sluppit det mesta sockret, den modifierade majsstärkelsen, kaliumsorbatet E202, samt aspartamet. Sockret känner vi alla till (fast gör vi det egentligen? Jag ska skriva mer om det en annan gång!), så vi tittar ännu kort på de tre andra:

Modifierad majsstärkelse E1422 - En naturlig råvara men en kemisk slutprodukt. Misstänks kunna orsaka förstoring av blindtarmen, ökat blodkolesterol och förändringar i lungorna. Ibland används hexan vid framställningen vilket ökar cancerrisken.

Konserveringsmedel kaliumsorbat E202 - Kan orsaka svåra allergiska reaktioner, leverskador, slembildning och KOL-liknande andningsproblem.

Aspartam E951 - Anses vara vårt tveksammaste sötningsmedel genom att det misstänks kunna minska serotoninproduktionen, orsaka diarré, svåra depressioner, extrem vrede, svårighet att bli gravid, minskad sexuell lust...
(källa till dessa tre: Tommy Svenssons "Handbok för den kräsne konsumenten"

Och fettet då? Är det inte ändå värre att få i sig fett än några tvivelaktiga tillsatser? Å nej. Fett är inte farligt, utan tvärtom. Ju mindre fett du äter, desto mer kolhydrater får du i dig, och för mycket kolhydrater förvandlas till socker i din kropp. Men jag lovar att berätta mer om det en annan gång.

7 kommentarer:

  1. Just jo - skickade nyligen feedback till dem som tillverkar den "hälsosamma" Activia-yoghurten, för att den dels är ettersöt och för att deras sockerfria varianter också innehåller aspartam...
    Är jättetrött på detta fettsnack - socker är betydligt värre än fett!

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullständigt med dig, Flo! Har blivit totalt omvänd och numera äter vi bara vanligt smör och använder som grädde riktig vispgrädde. Varför ta bort en massa naturligt och sätta till något konstgjort för att uppnå samma effekt?!? Sötningsmedel vågar jag inte ge åt våra barn. Hellre vanligt socker än det och helst indiansocker ifall det alls behövs socker. Back to basics och allt med måtta är nog mitt recept! Och har inte gått ett dugg upp i vikt sedan jag började följa detta.
    -Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag är helt på din sida - brukar alltid fråga konsulenterna i matbutikerna, som hehkuttar om hur socker- och fettfritt allt är, att vad är där ISTÄLLET då? Och lite konfunderade brukar de stackrarna ju bli då...

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerna alla tre! Jag brukar förresten också syssla med att fråga ut konsulenter i butikerna. Jag säger att om det är utan tillsatser så ska jag ta en smakbit ;) Dom försöker glatt svara nånting om hur naturlig och hälsosam pla pla pla produkten är, och undertiden lusläser jag innehållet på förpackningen... och berättar något om tillsatserna innan jag lämnar dem med deras smakprover. Nog skulle väl konsulentens jobb vara urtråkigt utan oss? ;)

    SvaraRadera
  5. Bra Linda! Det är så kul när dom blir nollställda :) Jag tycker också att hellre äkta socker, grädde eller vad det nu är än en massa konstgjort skit!
    Btw så -tror- jag också att jag har stött på majonnäs utan ägg :o Funderade på saken en dag, jag förstår inte hur det är möjligt att laga majonnäs utan ägg och dessutom kalla det majonnäs :o

    SvaraRadera
  6. Skulle ännu tillägga att om man vill ha den hemlagade majonnäsen lättare så kan man ju tillsätta lite vatten (ren vid tillredningsskedet) eller späda ut den med gräddfil då man använder den.

    SvaraRadera
  7. Bra idé, Chili Pepper. Jag lagar ibland såser som har majonnäs och creme fraiche. Gott!

    Haha, jag träffade en konsulent idag igen i K-butiken. Hon hade smakprov på brödbitar. Jag tog en och gav en åt dottern. Så tittade jag på brödpåsen, där fanns både mjölförbättringsmedel och stabiliseringsmedel och ännu någo. Hon frågade "var det gott?", och jag svarade "Jo, men jag köper inte bröd som har de där tillsatserna i sig". Hon blev helt tyst. Varför blir de alla så sura?

    SvaraRadera