onsdag 28 oktober 2015

Kurser med råkakor som tema

I höst har jag hållit kurs i bakning av råkakor. Funderade länge på vad de ska heta på svenska, det som på finska kallas raakakakku och har blivit jättepopulärt. Bakning utan ugn. Jag kontaktade Svenska språkinstitutet och efter en liten utredning rekommenderades ordet råkaka, även om ordet rawkaka (samt särskrivning av det) är populärare i Sverige. Så jag kommer att kalla dessa för råkakor. Ingredienser som brukar ingå är en hel del nötter, mandlar och frön, kokosolja, råkakaosmör och råkakaopulver, dadlar och annan torkad frukt, bär, avokado, kokosflingor. Och mycket annat spännande.

I höst har jag hållit två kurskvällar på Esbo finska arbis med samma innehåll. Nya kursdeltagare innebar nya konstverk. Här är några bilder från kurskväll ett, och sedan några från kurskväll två.

Kurskväll ett:




Kurskväll två:




Och sist ännu en bild från Ghitas och min kurs "Parkinson och mat" på Helsingfors arbis, där vi igår lagade samma råa äppelpaj som på esbokurserna.



Jag har ännu två av dessa kurser på kommande på Helsingfors arbis, och den ena tror jag har en ledig plats ännu. Dessutom har jag en kurs med rå julgodis. Nästa år blir det fler kurser. Jag erbjuder också sådana här kurser privat t.ex. åt företag eller föreningar - kontakta mig bara! Du kan kontakta mig t.ex. via min webbsida: Ota yhteyttä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar