torsdag 1 april 2010

Veckans fisk: flundra med grönsaker

Idag åt vi flundra med wokad kinakål och paprika, och avocado-sallad. Det var så gott att barnen de små gullungarna berömde mig många gånger och till och med jag själv blev förvånad!

Tid: 40/30 minuter. För 4 personer (från och med imorgon är vi fem igen, hurra!).

Först strimlade jag kinakålens vita delar samt en halv paprika. Jag fräste en liten bit finstrimlad ingefära i lite olja. Sen lade jag i resten och wokade det sakta, med lite sesamolja. Lite salt, och det var klart! Så skar jag en avocado i långa strimlor, tärnade en tomat, och på med lite olivolja och en gnutta salt. Flundrefiléerna stekte jag bara ett par minuter i smör, saltade och pressade lite citron över. Klart!

En del av inspirationen kom förresten direkt från Doktor Yulan Nius föredrag, nämligen ingefäran, kinakålen (samt sättet den strimlades) och sesamoljan. Man kan säga att jag försökte balansera yin och yang och det såg ut att lyckas!

2 kommentarer:

  1. Nå det här är ju härligt!! Bara att klicka fram din flo-blo och titta efter vad man ska laga för mat i dag! Super! Så många frestande recept - enda problemet blir att välja vilket man tar först!
    Vivi

    SvaraRadera
  2. Tack Vivi! Fråga bara om det saknas detaljer i "recepten", jag är lat med att skriva ner så exakt, och mått använder jag ju så klart inte heller....

    SvaraRadera