torsdag 29 juli 2010

Nopoo!

Har du övervägt att avstå från schampo nån gång? Vad behöver man egentligen schampo till?

Jag har varit utan schampo om somrarna redan i närmare 10 år tror jag. Så även den här sommarn. Mitt hår finner snabbt, efter en dryg vecka, sin "nya" balans varje gång jag slutar tvätta håret. Hårbotten kan ibland klia ett par dagar, men det är allt. Sedan är det bra, inte fett, inte stripigt eller hängigt.

(Bilden är tagen en morgon i juli när mitt hår inte ens är borstat... i själva verket borstar jag inte mitt hår ens varje dag...)

Nuförtiden finns det en rörelse som motsätter sig schampo: No poo-rörelsen. Om du googlar på Nopoo, eller "no poo" hittar du snabbt bra information, bland annat här på finska eller här på engelska. Det finns några skäl till att folk väljer att sluta använda schampo, bland annat
  • schampo förstör din hårbottens naturliga balans
  • schampo är dyrt
  • det tar tid att tvätta håret
  • schampo innehåller kemikalier som via hårtvättningen kommer in i din kropp
  • schampo belastar också naturen.
För mig är orsakerna till nopoo-metoden att jag vill låta min hårbotten ha sin naturliga balans, att det öder tid och kommunalt vatten att tvätta håret, och att schampo innehåller kemikalier som belastar både min kropp och naturen.

Det är lättare för mig att hålla håret snyggt utan schampo om sommarn, när jag bland annat simmar varje dag. Mitt hår tycker om havsvatten. Om vintern använder jag nuförtiden Rosenseriens schampo, som garanterat är mindre giftigt än schampo man får i matbutiken eller hos frissan. Det är ett väldigt bra schampo. Jag tvättar bara en gång i veckan under vinterperioden, och resten av familjen tvättar inte heller desto oftare. Barnen mer sällan till och med.

Jag har också testat att skölja håret med äppelcidervinäger. Det blev jättefräscht av det. Lönar sig att testa också, särskilt ifall håret känns lite fett på no poo!

Vad tycker du? Hur ofta tvättar du ditt hår med schampo? Behöver man schampo?

(Uppdaterat 30 juli kl 22.31)

12 kommentarer:

  1. Jag kör också med Rosenserien, deodorant, krämer och allt. Det har jag gjort i många år. Jag skulle inte vilja använda något annat.
    No poo funderar jag på. Behöver samla lite mera info. Har förstått att vissa använder balsam men inget schampo?

    SvaraRadera
  2. Jag har slutat använda shampoo sgs helt. För några år sedan fick jag besvär med mitt hårbotten - mjäll och fruktansvärd klåda som var värst med nytvättat hår. Prövade bland annat "milda" shampoon som Linna men det visade sig vara värre än många andra. Skrämmande när det gäller ett shampoo som närmast marknadsförs för barnfamiljer... Hittade info om balsammetoden på sajten lockig.se och har efter det tvättat håret enbart med balsam. Det tog rätt många försök med olika balsam innan jag hittade ett som mitt hårbotten klarar av, men det var det värt. På senaste två åren har jag 3 eller 4 gånger tvättat med Natusan Top to Toe, men märker att det också torkar ut både hår och hårbotten så det är nära till klåda igen. Nuförtiden balsamtvättar jag håret max en gång i veckan, däremellan kan jag skölja håret med bara vatten om det behövs. Har funderat på att pröva wo-tvätt (water only) som nästa. H.Camilla

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har aldrig tänkt på att man inte skulle behöva använda shampoo. Första tanken blir ofrivilligt mitt äckliga feta, kliande och illaluktande (svettiga) efter träning hår. Vanan sitter i att tvätta håret varannan/ var tredje dag och jag älskar löddret, doften och känslan av att det är rent. Men jag ska se på saken och ifrågasätta rutinerna i alla fall och åtminstone prova på Rosenseriens shampoo och naturligare medel som ett steg i processen. (Städar numera medelfritt och har vant mig med det, så varför inte..) H. Ninnie

    SvaraRadera
  4. Intressanta synpunkter, tack ska ni ha! Pia, jag använder också Rosenseriens deodorant, likaså mannen. Den är så super att jag kanske ska ägna den ett eget inlägg nån dag. Har också Rosenseriens läppcerat, lermask och morotsolja. Alla super.

    Camilla, vad fint att du hittat en lösning. Wo är för all del det jag egentligen kör om somrarna, väter håret dagligen. Mannen tvättar också dagligen med vatten året om, och också ofta barnen.

    Ninnie, jo, rekommenderar Rosenseriens schampo, den är väldigt skonsam för hårbotten.

    Balsamtvätt har jag testat, men inte så länge att jag skulle fått balans i håret. Däremot testade jag äppelcidervinäger idag, och håret blev superfräscht! Ska uppdatera inlägget och nämna det :).

    SvaraRadera
  5. Jag ser det som så att jag tvättar mina händer när dom är smutsiga så då tvättar jag oxå mitt hår när det är smutsigt eller fett. Arbetar man inom vården hör daglig dusch till och näst efter händer och ansiktet har man mest bakterier i sitt hår, fastän jag haft en paus från vården har jag ändå tvättat mitt hår varje dag. Det finns även biologiskt nerbrytbart shampo;)

    SvaraRadera
  6. Många av mina kompisar har slutat använda schampo för de har slutat ha hår;)

    SvaraRadera
  7. Hur prima är inte det här: en liten eko-shop har just öppnat i vår lilla by, knappt 1 km hemifrån. Den ligger alldeles brevid min vanliga matbutik. Och de säljer Rosenserien! Förändringen blir inte ens besvärlig, då jag slipper köra 14 km extra in till stan för dessa produkter! Deodoranten har jag inte heller provat, men ska köpa en sån också. Har provat bla.a. solkräm och massageoljor och varit nöjd. H. Ninnie

    SvaraRadera
  8. Miisa, det är sant, vill man bli riktigt ren så vill man så klart tvätta håret. Det förstår jag.

    Johan, vad behändigt! ;)

    Ninnie, vad kul! Själv beställer jag direkt från finska importören i Österbotten, leveransen är gratis om det blir minst 100 euro.

    SvaraRadera
  9. Efter att ha tänkt till ordentligt, så har också jag nästan helt slutat att använda schampo. Jag gillar olivtvål istället och har använt det i nästan två år..(Och bara någon enstaka gång schampo).

    Äkta olivtvål som inte innehåller en massa kemikalier.. litet iblandad lavendelört känns lyxigt.. Egentligen träffar jag fler och fler som gör likadant.. en ny trend går över hela världen.

    Och idag tvättar vi oss inte för att vi är smutsiga, utan kanske mer för att fräscha upp oss, morgon och kväll.. för att det känns skönt. Vi är förunnade att kunna tvätta oss i rent grundvatten. En lyx..

    SvaraRadera
  10. Hon som lägger puzzlet, spännande att höra om olivtvålen. Jag har också en olivtvål, men har inte tänkt på att tvätta annat än händerna med den. Låter bra!

    SvaraRadera
  11. Och med olivtvål behövs ingen balsam heller.. håret får en balsam av olivoljan som finns i tvålen.. Doften är nästan ingen alls om man nu inte lyxar till det med lavendel eller örtfylld olivtvål..

    Frisörerna blir litet nyfikna när man går och klipper sig.. de är oftast ännu helt i kemikaliernas våld (de flesta).. men tycker det är litet spännande att klippa en olivtvålstvättad lugg:-) eftersom den "känns" litet annorlunda.. inte torr.. inte våt..inte flygig..

    SvaraRadera
  12. Hon som lägger puzzlet, jag har också intressanta erfarenheter av frissan. De tycker alltid att jag har tjockt och friskt hår, och undrar vilka produkter jag använder. Haha! Inget de säljer i alla fall :).

    Ofta rekommenderar de dessutom mjällschampo åt mig - ! Då säger jag att jag faktiskt inte har mjäll, för det har jag inte och har aldrig haft. Det är bara deras ihärdiga kammande (4 gånger i året) som får min hårbotten att flaga något nämligen, det händer inte hemma!

    SvaraRadera