fredag 4 september 2015

Hönshuset - del 4

Det roligaste med att bygga hönshus är att planera inredningen. Vi hade två fönster att beakta, och dörren så klart. Så funderade vi på var morgonsolen och kvällssolen kommer in.

Vi beslöt att placera redena i hörnet ovanför hönsens egen lilla lucka.



Framtill lade jag en fanerskiva med sågade gluggar i så att det skulle vara mörkt och mysigt. Senare fyllde vi redena med halm och torkad vass. Pinnen framför redena bytte jag senare ut mot en lite tjockare och placerade den längre ut för det var lite krångligt för vår största höna att röra sig annars.

Sovpinnarna kom sedan mittemot, med en låda som samlar upp skiten under pinnarna. Lådan fick hönsnät på så att inte hönsen ska trampa i avföringen.



Senare bytte vi ut också de här pinnarna till tjockare, de verkar greppa om dem bättre så, och vi flyttade pinnarna så långt ut från väggen och så långt från varann som det går. Det fanns inte så mycket plats här då fönstret sitter precis intill till vänster.

Jag byggde också en kalk- och grusautomat av faner. Den har funkat bra. Hönor ska ju ha ständig tillgång till kalk och grus, de vet själv hur mycket de behöver.



Här på bilden saknar den ännu lockets hake, locket har alltså gångjärn för fyllning av den, och så är den inte ännu upphängd på väggen. I facket längst till vänster har jag i det här skedet havre, men nuförtiden står det tomt. Vet inte ännu om jag ska ha något där i vinter.

Till alla de här tre prylarna kunde jag åter använda byggmaterial och gångjärn som redan fanns, samt grangrenar och -stammar som pinnar.

En regnig dag innan hönsen kom målade lilla flickan och jag gardiner på redena. Vi tyckte det skulle se lite fint ut.



Nästa gång byggs hönsens utetak och mellanväggen inne i hönshuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar