onsdag 9 september 2015

På kurs i indisk vegetarisk matlagning

Igår kväll var jag för första gången på en matlagningskurs på arbis som jag inte själv höll. Jag fick nämligen ett timlärarstipendium för fortbildning i år av Helsingfors arbis och har ännu pengar kvar att använda.

Det var en kurs i indisk vegetarisk matlagning, "Innostu Intiasta - intialaista kasvisruokaa", och den hölls av Kaija Sulkava-Räsänen. Kaija undervisar i matlagning på Omnia, och kursen hölls också i Omnias undervisningskök.



Vi hade mer än 12 rätter att laga, men då tre personer inte dök upp så blev ändå ett par rätter ogjorda. Jag lagade rödbetsvada, ett slags friterade rödbetsbiffar (nedan), samt tillsammans med en kurskamrat den ena efterrätten som var en mjölk-vermicell-pudding (nedan).




Några andra rätter på menyn var avial, okra i kokosmjölk, rödbetscurry, palak paneer, jordnötschutney och morotshalva. Kryddorna och smakerna var typiska - senapsfrö, gurkmeja, chili, koriander, jeera, kokos, ingefära, vitlök, kardemumma, curryblad.

Det var faktiskt Kaijas första arbiskurs av en hel rad som hon ska hålla i år, och med tanke på det så gick det väldigt bra. Stämningen var trevlig, recepten bra och maten god. Bara små missar skedde - kikärtsmjölet till mina rödbetsvadan fanns ingenstans, och så glömdes riset bort så vi åt alla curryn etc utan ris. Men alla blev mätta, och till min maträtt hittade Kaija sedan majsmjöl att ersätta kikärtsmjölet med och det blev helt OK.

Jag fick inspiration för att laga mer vegetarisk mat här hemma och lite mer insikt i det indiska köket. Kaija har rest flera gånger till Indien och hon berättade också en del roliga historier medan vi åt. Några nya bekantskaper för mig var okra, som jag nog ätit någon enstaka gång men aldrig tillrätt (vi använde djupfryst okra), och vermiceller, som jag också ätit men aldrig använt och särskilt inte i en efterrätt. Vi använde risvermiceller.

Recepten var alla ganska enkla - tar en stund att skära och riva grönsaker, men sen går det ganska snabbt. Så det är bara att sätta igång.

Det var jätteskönt att bara lyssna och lära och lugnt greja med en enda maträtt åt gången! Och så få vara nyfiken och gå omkring och kolla vad alla andra gör den egna rätten stod och puttrade. Och att sköta disk och slutstädning i ett 10-personers gäng - det gick undan! Jag rekommenderar nog alla att delta i matlagningskurser på arbis, både dem jag håller och andras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar