torsdag 10 september 2015

Hönshuset - del 8 - hönsmat

Vi har registrerat våra höns som ekologiska höns. Då måste vi följa alla normer som gäller ekologiska höns. När golvhöns enligt lag bör ha minst 1 m2 per 9 höns, så får man ha bara 5 ekologiska hönor per m2. I vårt hönshus, vars fria hönsgolvyta är ca 3,6 m2, skulle vi alltså få ha 18 ekologiska hönor. Vi tycker fem är ganska lagom. Också angående t.ex. utegård och utevistelse finns särskilda regler för ekologiska höns.

Beträffande maten ska majoriteten av födan vara ekologisk. Vi har gett hönsen vanlig havre, som är oekologisk, för vi kunde inte köpa ekologisk djurspannmål på nära håll. Industriellt foder finns att få ekologiskt, men vi har helt undvikit att ge sådan. För när jag kollade vad den innehåller kändes det inte rätt. Inte lever ju mina barn heller på samma enformiga mat eller färdigprocessad fabriksmat dag ut och dag in, så varför skulle jag ge mina hönor det. Och bra har de värpt med hemmamat, de som värper.



Så här ser en vanlig matdag ut för våra hönor:

På morgonen, ungefär 8.30...9: en stor skopa hel havre och resterna från frukosten och/eller gårdagens middagslagning. Kan vara melonskal, ekologiska bananskal, broccoliskaft, morotsskal. I morse t.ex. fick de melonskal och -frön och de yttersta bladen och mitten från en rödkål finhackade.

På dagen: Utevistelse - då äter de bl.a. gräs och andra växter, sniglar, maskar, insektägg och flugor.

Kl 15...16: sörpa. Det här kallas ape på finska. Jag brukar koka en gröt av något jag råkar ha, t.ex. speltmanna, och så berikar jag den med olika frön, ärtproteinpulver, kött- och fiskrester, fiskskinn, äggskal, grönsaker, yoghurt, ost, eventuella andra matrester. Bröd som torkat blötläggs och blandas med också, och spaghetti- och risrester åker också med. Själva gröten kokar jag en stor sats av som räcker flera dagar. En del av det jag ger hönsen har jag fått gratis i olika sammanhang. På vintern har jag tänkt blanda lite vete- och korngräs och nässelpulver i deras sörpa.



Är det bra väder och vi är hemma så vistas de ute också mot kvällen. De går sedan själva in och lägger sig, just nu redan kring 7-tiden.



Shakira och Elvira åt redan från början från handen. Vilket var bra, för vi ville se till att de fick tillräckligt mat, särskilt protein, för att växa bra. Efter några veckor åt alla hönorna från handen, längst tid tog det för Olivia att bygga upp förtroendet. Här på bilden är det Shakira som äter undulatfrön ur lilla flickans hand en knapp vecka efter att de kom till oss. Elvira står bakom.



Och så har de fri tillgång till vatten, hönskalk och grus så klart. Hönsen äter det mesta av ens hushållsavfall. De äter inte lök, citrusskal, avokado eller choklad, också så ger jag dem inte heller rester av kycklingrätter (fast jag vet att en del gör det). Allt annat går. Vissa grönsaksrester måste hackas ganska fint eller kokas, eftersom höns inte har tänder, även om de kan bryta ganska skickligt med näbben.

Den mat vi komposterar har minskat sedan vi fick hönsen. Tänk - de processar maten till ägg åt oss, och också till hönsskit! Ganska kul tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar