måndag 8 augusti 2011

Hemmamat i Frankrike: ankgryta

Resereportage (i efterskott).


Under våra veckor i Frankrike försökte vi ofta köpa råvaror som vi inte skulle få i Finland. Den här gången var det min tur att laga maten, och det blev gryta på anklår.

Tid: ca 1,5 h totalt. För 5 personer.

Jag hade tre anklår och en ankbröstfilé. Låren fräste jag i smör i en panna runtom och lade att puttra tillsammans med hälften av en totalt enorm bifftomat från våra värdars trädgård (motsvarande en handfull vanliga tomater), ett par stora lökar och en skvätt vatten. Och salt och peppar. Där fick den puttra tills den var klar och lite längre faktiskt, för vi blev bjudna på några glas vin hos värdparet och det tog sin tid... Mot slutet lade vi i en liten rest stuvad squasch också.

Ankbröstfilén (som vi hade för att skarva så måltiden skulle räcka till fem) stekte jag också i smör och lade sedan in i ca 100 grader het ugn. Den borde ha varit där bara ca 15 minuter, men den var fullt ätbar också trots övertiden.

Jag kokade bönor till, också från värdarnas underbara trädgård. Jättegott.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar