måndag 8 augusti 2011

Kokt rödbeta med rostade pinjenötter, äggsmör och sallad

Härligt enkel lätt lunch med rena smaker.


Tid: 20 minuter. För 5 personer.

Började med att koka de fem medelstora rödbetorna som jag hittade i min köksträdgård. Är de stora tar det mer än 20 minuter. Jag kokade 6 ägg i samma kastrull (sparar energi!) så att jag lade i dem mot slutet och kokade dem ca 8 minuter.

Jag rostade pinjenötter, nästan en hel påse, i torr gjutjärnspanna. Det är ganska enkelt. Också solrosfrön skulle funkat, eller valnötter eller andra nötter, eller mandlar.

Jag rörde sönder de ännu lite varma äggen med ca 100 gram smör i en skål med hjälp av både kniv och gaffel.

Vi gjorde en enkel sallad till av sallat från egen gård och lite tomat till (inte ännu egen).
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar