lördag 20 augusti 2011

Hemlagad pestosås!

Skulle jag ha massor av persilja, skulle jag gjort pesto på den istället, för det är minsann ännu godare än med basilika, tycker jag. Det tycker också Christian med bloggen Christians mat och minnen, samlade recept. Här är hans recept på nordisk pesto: Nordisk pesto.


Men bra blev den med basilika också! Jag hade nämligen en verkligt stor bunt egen basilika, som ursprungligen var en butikskrukbasilika. Du ser den på bilden nedanför! Det blev två burkar pesto samt ännu en hel frysask att frysa ner. Har förresten aldrig frusit ner blad förr, får se hur de blir.

Tid: 10 minuter. Per burk.

Jag gjorde två sorter, för olivoljan tog slut. Jag tycker hasselnötter blir minst lika gott som pinjenötter, så jag använde det istället.

Sort 1:
några dl basilikablad
ca 2 dl olivolja
en liten handfull hasselnötter
några bitar hård svensk ost, typ präst
havssalt för smak

Sort 2:

några dl basilikablad
ca 2 dl rypsolja
ett par matskedar valnötsolja
en liten handfull hasselnötter
några bitar hård svensk ost, typ präst
havssalt för smak

Tyvärr har jag ingen stor mortel, skulle helst mortla peston. Men med blender gick det också bra. Har du inte blender går stavmixer nästan bättre.

Peston blev jättejättegod! Vi har ätit den med spaghetti en gång och med griskött en gång. Barnen älskar den också.

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde också en massa pesto. Blev så glad när jag insåg att man också kan frysa den! För visserligen håller den ju nog i kylskåp också, men färgen blir snabbt lite trist på ytan och man orkar ju inte äta pesto riktigt alla dagar i veckan trots att den är god ;-)
    Persiljepesto har jag aldrig testat, däremot gör jag ofta en lite pestoaktig röra av rucola. Utan ost o nötter, men med citron i istället. Supergott till t.ex. kokt kött!
    - morsa

    SvaraRadera
  2. Hur gör du persiljepesto - byter du bara ut basilikan mot persilja? Jag har ganska mycket slätbladig persilja i landet, och den är starkare i smaken. Rucola finns ännu också...

    SvaraRadera
  3. Bra idé, Morsa, att frysa ner färdig pesto! Vilken prima "färdigmat" att ta fram nångång i vinter. Rucola har jag inte lagat pesto av, men har hört att det blir ganska gott. Citron är säkert smart, det kompsenserar lite rucolans beskhet. Jag använder gärna rucola bara till att "strö" på, alltså lägga på, vilken varm rätt som helst.

    Tarja, Med persilja gör jag precis lika, jepp! Smaken blir definitivt något kraftigare, redan med krusbladig persilja, så möjligen är det idé att sätta mer olja i förhållande.

    SvaraRadera