onsdag 17 augusti 2011

Rökt sik med 5 små kantareller och tzatziki

Mannen var ute i skogen men hittade tyvärr bara fem små kantareller och en liten taggsvamp. Nå - tillsammans med en rest kokt potatis från gårdagen stekte jag dem i smör, och det blev ett riktigt gott tillägg till den rökta siken.


Tid: under 20 minuter + gärna en timme eller mer för tzatzikin att stå och dra. För 4 personer.

Jag började med att riva gurka (egen gurka, yeah!) för tzatzikin. Till min glädje märkte jag att den egna gurkan minsann var betydligt mindre vattnig än butikens gurkor! Jag saltade lätt och pressade ut vatten, och skedade av ett par matskedar vatten. Rörde sedan ner ett par dl turkisk yoghurt, en pressad vitlöksklyfta och en skvätt olivolja. Smakade av med salt och peppar.

Mannen putsade sina svampar under tiden. Jag skar dem och de ca tre små kokta potatisarna i bitar och fräste dem i smör tills de var klara och potatisarna genomvarma. Smaksatte med hackad persilja.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar