tisdag 27 september 2011

Superenkel fisksoppa på fiskrest och buljong

Om du lagar fisk t.ex. i ugn blir det kanske ibland en liten rest över. Om du då dessutom har bett om att få reset med vid fiskdisken, eller rentav haft en hel fisk som du rensat själv, så blir det här den bästa och enklaste tänkbara soppan. Koka buljong på reset, och gör en soppa nästa dag med fiskresten. Har man ingen fiskrest kan man lägga i lite räkor eller musslor.


Tid: 20 minuter. För 5 personer.

Koka upp fiskbuljongen, ca 1 liter eller lite mindre. Gör sedan enligt "man tager vad man haver": jag hade en squasch, ett par potatisar, de sista morötterna, en lök och några buketter broccoli. Allt utom löken från eget land. Så det här kokade jag tills det var mjukt. Sist lade jag i fiskresten som var en bit sej.

Så redde jag soppan med både 1 dl grädde och 1 dl creme fraiche-rest, då det var det jag råkade ha. Jag kollade kryddningen (salt, peppar, örter, vad du vill), och dekorerade med ringblomskronblad.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar