söndag 4 september 2011

Kassler i ugn med blomkålsmos och gröna bönor

Enkelt, igen. Mannen lagar kasslern betydligt oftare än jag, men så här gjorde jag och det blev överraskande bra det med.


Tid: 50/30 minuter. För 5 personer.

Fräste kasslerbitarna (två hela bitar, totalt ca ett kilo) runtom i panna i smör. Saltade och pepprade och lade i ugnsform i 175 graders ugn till innertemperaturen var närmare 70 grader.

Under tiden kokade jag en blomkål i 1 dl grädde och lika mycket vatten. När den var helt mjuk saltade jag lätt, körde allt till puré med stavmixern (se bara upp så det inte blir för mycket vätska, späd mer vid behov) och rörde ner en stor klick smör.

Kokade gröna bönor till, inklusive min egen ynkliga rosenböneskörd på fyra visserligen jättelånga bönor, och dem serverade jag lite smör till.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar