söndag 25 september 2011

Vetefria äppelplättar med kardemumma-kanel-grädde

De här plättarna var himla goda. De är både vetefria och glutenfria.


Tid: ca 30-40 minuter. För 5 personer som en hel måltid alltså. Det blev flera tiotals plättar, vi blev alla helt mätta.

Jag vispade upp 8 ägg. Vispade ner 2 dl turkisk yoghurt. Sedan 2 tsk fiberhusk och ca 1-1,5 dl kokosmjöl. Spädde sedan med ca 1 dl grädde för att få bra konsistens. (Har du inte fiberhusk och tål vete så kan du bra använda lite vetemjöl också, det gör smeten mer sammanhängande.)

Rev sedan 6 äpplen, de var ganska stora för att vara inhemska. På grova sidan. Jag använde faktiskt hushållsassistenten, men det går ju bra på rivjärn också. Det var så mycket äppelriv i smeten att det såg ut att vara för mycket för att bli plättar, men det blev det ändå.

Jag stekte små plättar i smör. (Kom ihåg att ha lägre stektemperatur om du har plättsmet på kokosmjöl än med "vanlig" plättsmet!) Jag stekte några stora också, men på grund av den stora äppelmängden lyckades jag inte vända dem hela utan fick ta dem i fyra bitar först. Så små plättar blir nog finare.

Stora flickan vispade grädde, ca 2 dl, och smaksatte den med kardemumma och kanel.

Supergott! Ännu godare än jag vågat hoppas på faktiskt. Barnen storgillade också alla tre. Rekommenderar varmt.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar