torsdag 15 september 2011

Min första råchoklad, med maca och valnöt

... eller egentligen mitt andra försök. Men den första jag täcks dela med mig av. Än har jag mycket att lära mig, men tro det eller ej, det är inte svårt, och det tar bara några minuter!


Tid: ca 15 minuter plus avsvalning (2 h i kylskåp eller 20 min i frys). Blir ca 12-15 chokobitar.

Ordna först vattenbad. Antingen med en skål i stål eller en riktig vattenbadsinsats. Koka inte vattnet, utan häll hett kranvatten, dvs ca 50 gradigt vatten i kastrullen och håll det sedan varmt på ettan eller tvåan på spisen. Jag hade så mycket vatten i kastrullen att insatsen hängde ner i vattnet.

Jag började då med att smälta 50/50 kakaofett och kokosolja i vattenbad. Jag kollade med fingret att inte massan var hetare än ca 45 grader, för det ska den inte vara. Jag hade ett par matskedar av bägge.

Så vispade jag ner (för hand) en tesked, kanske en och en halv, nästan flytande, inhemsk honung.



Därefter rörde jag i 5 teskedar kakaopulver och en tesked macapulver. Sen är det bara att smaka, och lägga till det man tycker det behövs mer av. Starkare chokosmak? Mer sötma? Det är smaksak!

Så krossade jag en handfull valnötter med näven och placerade några små bitar i varje form. Jag använde silikonformar i hjärtform. 

Sist hällde jag på massan, och placerade formerna i kylskåpet för två timmar.

Supergott, tyckte jag i alla fall! Kommer definitivt att fortsätta med det här.
_

2 kommentarer:

  1. Hej Nina!

    Tänkte ge lite tips till en sund och näringsrik frukost.
    Börja dagen med: Chlorella i ett glas vatten. (detox, renar)

    Sen en Smoothie: Blåbärjuice, lite vatten, kaldpressad kokosolja virgin, maca, acai, lucuma, hampaprotein och vetegräs.

    Kör 30 sec. i mixer. (ger energi hela dagen)
    Till detta äter du mussli med naturell youghurt, hampafrön, gojibär, mesquite, bi polen och sojamjölk.

    Multivitamin, Extra vitamin D. 2stk omega3.

    En proteinrik och vitaminrik frukost så du kan må bra hela dagen, och ditt blodsocker verde blir bättre.

    Allt från www.Iforma.se

    En bra start på dagen till en bra hälsa.

    Detta är min frukost,och den jag ger till mina vänner som vill må bra.

    Ha en super dag!!
    Frank Robert

    SvaraRadera
  2. Tack Frank Robert för tipsen. Jag tror säkerligen att det är nyttig mat du tipsar om. Jag är ju nog i viss mån intresserad av s.k. superfoods själv också, men förespråkar dock i första hand inhemsk mat, helst närmat, och superfoods bara som tillägg eller för dem som pga olika sjukdomar är i särskilt behov av dem. Men tack för tipsen i alla fall :)

    SvaraRadera