måndag 26 september 2011

Gammal dörr blir nytt arbetsbord - del 1

Jag har hela sommarn använt vår glasveranda för att ta emot klienter för kostrådgivning. De senaste veckorna har jag värmt upp verandan med direktel för den stund min klient vistas hos mig. Före sommarn använde jag mellanflickans rum, för det är alltid städigt och har ett bra bord.


Vi har alltså en stor kall glasveranda med enkla (gamla) fönster för sommarbruk. Men på vintern blir det för dyrt och oekologiskt att värma upp den för enstaka timmar, och mellanflickan behöver sitt rum, så vi beslöt att jag får ett arbetsbord i salen i stället. Men det är inte vilket arbetsbord som helst, för det ska passa in i salens stil och även kunna användas som matsalsbord om vädret är så kallt att verandan inte kan värmas upp (under noll grader).

Lösningen blev en gammal dörr, som vi lägger en glasskiva på och ben under. Vi hittade snabbt en bra dörr i måtten 1860 mm * 880 mm, men sex vackra speglar.


Vi har tagit de lösaste målfärgsflagorna bort, och nästa skeden blir att skrapa bort resten av den överflödiga målfärgen, att sandpappra, tvätta dörren ren, och skaffa glasskiva och ben.


Det är alltså meningen att dörren ska ha gammal fiilis, lite patina, och målfärgsrester. Den sidan vi ska ha uppåt har burit en gräddvit färg, som nu alltså flagar av. Den andra sidan är hemsk - nåt slags 60-tals ljusturkosblå (du ser färgen på dörrens kanter på bilden). Eller säkert en fin färg i något sammanhang, men inte i vår sal som har bara traditionella gamla färger.

Stay tuned - jag väntar själv också med spänning på hur det ska bli!
_

3 kommentarer:

  1. Bra idé! Jag med väntar med spänning på att få resultatet :)

    SvaraRadera
  2. Vill också ha en! Väntar på bilder!

    SvaraRadera
  3. Kiva att jag får lite tryck :). Mannen skaffade redan sandpapper och munskydd så det går framåt. Snart veckoslut, men på lördag ska mellanflickan och jag till Fiskars på Slow Food-festival så jag får se om det går framåt i alla fall...

    SvaraRadera