onsdag 2 november 2011

Hooked på ashtanga joga!

Jag hade turen att få testa på ashtanga joga på en tre gångers kurs på jobbet. Sista gången var idag. Jag har hållit på med pilates i drygt fyra år, och storgillat det. Men det här, det var ju först min grej! Jag har ibland tänkt att joga fascinerar mig, men nu först fick jag chansen att testa. Måste absolut fortsätta!





Under dessa tre gånger har vi gjort de vanligaste asanas (positionerna) som t.ex. solhälsningen, och ett antal stående, sittande och liggande asanas, samt även huvudstående. Bilderna här är från min solhälsningsövning typ B hemma ikväll. Det finns ju otaliga varianter av solhälsningen, och vi lärde oss två olika.

Det är sååå roligt, så avkopplande, så urskönt för kroppen. Igår gjorde vi faktiskt lite asahi joga på pilatestimmen också. Det verkade lite som tai chi, väldigt långsamt och nästan meditativt.

Med jogan gillar jag särskilt den mentala sidan, och kontakten mellan kroppen och sinnet. Jag som i somras hade tänkt börja meditera i höst, men har ju inte fått det till. Kanske det här ska bli min grej i stället. Joga är dessutom bra för ämnesomsättningen och immunförsvaret. Har du testat på någon form av joga?

6 kommentarer:

  1. Hot Yoga i Mankkans. Helt super.

    SvaraRadera
  2. Höll på med astanga en par år. Bra för både kropp o själ. Men se upp för att skada dej, det är lätt hänt då man blir ivrig och trycker på lite extra.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsena! Jo, tar det lugnt, nog. Trycker inte på. Just det tycker jag är skönt, det att man liksom gör lugnt och inte behöver pressa sig, utan det blir effektivt ändå.

    SvaraRadera
  4. Jag yogade lite hemma när jag var gravid. Det var bra avslappning i vardagen.

    SvaraRadera
  5. Ska hälsa Eppu :)

    X m

    SvaraRadera
  6. Roligt Oca att du också jogat. Men du har inte fortsatt?

    m, gör det! Jag blev nästan hooked den gången Eppu visade joga för fotbollslaget för många år sen, men det var inte ännu tid för det så det blidde ingen hobby då :).

    SvaraRadera