torsdag 17 november 2011

Lax i gräddig sås med purjo

Jag hittade en laxfilé i frysen här om dagen om tänkte att den nog inte ska vara där så länge, fet fisk som det är. Hade inte så mycket annat hemma just den kvällen, så det blev ganska enkelt. Men gott!


Tid: 30/5 minuter. För 5 personer, och det blev en portion över också för min lunch nästa dag.

Filén var benad redan före infrysningen, så det behövde jag inte göra. Efter att den tinat upp saltade jag och pepprade den. Jag strimlade en halv purjo som jag spred över en glasforms botten. Ovanpå lade jag laxfiléerna med skinnsidan uppåt. Jag rörde ihop 3 dl grädde med 1 dl creme fraiche (vad jag råkade ha hemma) och ett par teskedar röd sås och lite salt. Hällde över alltihopa.

In i ugnen för 20 minuter, 200 grader (10 min/cm tjocklek hos fién, på tjockaste stället). Under tiden kokade jag potatis till.
_

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera