söndag 27 november 2011

Vetefria pepparkakor!

Igår hittade jag på ett pepparkaksrecept åt mig helt själv. Jag tål inte vete, så de här är vetefria, men inte glutenfria. Glutenfria får du dem genom att ersätta rågmjölet med jyttemjöl eller annat glutenfritt mjöl.


Tid: ca 20 minuter + minst 30 minuter avsvalning av degen. Blir en plåt.

Jag smalt ner 50 gram smör, ett par skedar sirap och ett par skedar socker i en liten kastrull. Rörde ner en nypa (ca 1-2 kryddmått) av var krydda: kanel, nejlika och ingefära, och så en lite mindre nypa kardemumma. (Jag är inte helt säker på mängderna, det lönar sig att smaka på smeten!) Hällde i ca 0,5 dl grädde. Rörde sedan ner 1 msk jyttemjöl, 2 msk mandelmjöl och 4 msk kokosmjöl. Sedan spädde jag på med rågmjöl tills konsistensen var som mjuk modellera.


Lät degen svalna till rumstemperatur. Bakade sedan ut pepparkakor på vanligt sätt. Gräddade i 175 grader varm ugn i 10 minuter.


De smakade riktigt skapligt! (Förra året var jag utan pepparkakor hela julen, för jag hann aldrig baka egna.)
_

2 kommentarer:

  1. Fint med alternativa recept till klassiker - värt att testa tror jag! Dock undrar jag över kokosmjölet: tränger kokossmaken mycket igenom? Själv är jag nämligen inte riktigt en kokosflicka.. :)

    SvaraRadera
  2. Nej Daniela, kokossmaken trängde inte alls igenom. Men kokosmjölet kan i vilket fall som helst ersättas med mera mandelmjöl. Mandelsmak kunde där bra ha varit lite mer av, den märktes inte heller nu.

    SvaraRadera