torsdag 24 november 2011

Sista föreläsningen för år 2011 avklarad

Idag höll jag föreläsning på Esbo Arbis. Slutligen anmälde sig hela 13 personer, och 12 kom på platsen. Det lär ska vara ett bra resultat för en svensk föreläsning som dessutom är mitt på förmiddagen. En del bekanta fanns också i publiken, bland annat min egen pappa och syster! Så lite spännande var det. Men nervös har jag tydligen slutat vara, och det är ju skönt.


Jag hade delat upp föreläsningen i Introduktion, Socker, Fett och kolesterol, Tarmen och Riktig mat i praktiken. Det kom sedan så många bra frågor att tarmen och den riktiga maten fick lite mindre tid än jag planerat. Men det gör inget, för att känna till sockrets påverkan, samt hur fettet och kolesterolet fungerar i kroppen, är viktigt också. Och åhörarna har lov att kontakta mig för att få hela materialet sänt till sig per e-post om de vill referera efteråt. På bilden ser du mina nio första slides.

Jag fick frågor bland annat om effekter av lågt blodsocker, hur olika sorters mat påverkar kolesterolvärdena, om hurdana livsmedel som innehåller mycket kolhydrater om omega 6/3-balansen och om fullkornsspannmål i förhållande till vitt mjöl. Och många till, tyvärr har jag svårt att komma ihåg alla frågor efteråt då jag under föreläsandet är så "inne" i min grej. Det var en mycket bra publik!

Skulle gärna ha flera föreläsningar på Esbo Arbis. Nu under den kommande vårterminen har jag inget inprickat på Esbo Arbis, men däremot kommer jag att ha två föreläsningar på Helsingfors Arbis i januari och februari! Tisdag 10.1 kl 18.05 med rubriken Hur påverkar kosten din hälsa? och tisdag 7.2. kl 18.05 Ät naturlig mat! Mer om dessa senare.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar