måndag 22 november 2010

KostGajden-handledarkursen i Stockholm

Nu ska jag berätta mer om den här fantastiska kursen! Som jag skrev tidigare gav kursen mig kompetens att hålla KostGajden-kurser. Anna Hallén gick igenom hela kursinnehållet, gav oss massor av extra kunskap runt omkring det (vi har så klart redan en hel del i och med att vi är utbildade kostrådgivare, men ännu mer!), och berättade om olika sätt att lägga upp kursen.

Kurskonceptet innebär 6 träffar à 1,5 h. Det kan vara varje vecka, eller varannan vecka, eller en gång i månaden. KostGajden-kurserna riktar sig till alla som vill äta hälsosammare, oberoende av vilket hälsoskäl man har till det - viktnedgång, diabetes typ 2, svullen mage, eller annat. Kursen behandlar så ingående som tidsramarna tillåter naturlig kost, blodsocker och insulin, socker, fett, och konkret matlagning och matval i olika situation.

Jag kan antingen börja hålla KostGajden-kurser med Annas material, eller utveckla helt egna kurser med motsvarande innehåll.

Jag lärde mig förutom att dra kurs också en massa nya saker om kost och hälsa. För hur mycket man än läser på blir man ju aldrig fullärd. Och en ny lärare hittar alltid nya sätt att förklara saker på så att nya pusselbitar faller på plats. Så föll nu det här med sockerberoende, serotonin, dopamin och endorfiner nu på plats för mig. På köpet förstod jag varför spikmattor fungerar, varför sockerfria sockerberoende inte brukar ta till alkohol eller andra beroenden, och varför det kan vara mycket motiverat att ge droger åt barn som lider av ADHD.

Anna är en otroligt energisk föreläsare! Hon har dessutom ett praktiskt grepp om svåra näringsfysiologiska saker. Ett exempel på dessa är saxarna (enzymerna) som kan klippa av laktosmolekyler till glukos och galaktos (inga saxar > laktosintolerant), och taxibilarna som kör på kolesterolet i blodet (LDL i budbilar och HDL i städpatruller ).

Det var jätteroligt att träffa tre kurskamrater från i somras och många nya, för att höra hur det gått med deras verksamhet.

Jag vet inte ännu om jag ska börja dra KostGajden-kursen som sådan eller utveckla en egen. Det kanske lutar mot det senare. Jag kommer oberoende att få utveckla ett finskspråkigt material. Fördelen med eget material är ju att man kan använda det i olika sammanhang sedan. Lite eget har jag ju faktiskt redan också, inte minst här på bloggen, men också annat.

Vad tror du, skulle du kunna tänka dig att gå på en dylik kurs?

2 kommentarer:

  1. Låter jätteintressant! Jag skulle närsomhelst gå en sån kurs! Var alla kopstrådgivare eller nåt motsvarande? Jag skulle kunna tänka mig att gå kursen bara för att det är så intressant!

    SvaraRadera
  2. Majmamma, Kostgajden-handledarkurserna kräver kostrådgivarutbildning som förkunskap. Och om man bara vill lära sig innehållet så ska man ju hellre gå själva kursen (sen när jag håller en sån alltså) än handledarkursen. Även om man redan är lite påläst, som du :).

    (Vet inte om mitt inlägg var lite råddigt skrivet beträffande kurs vs. handledarkurs.... sorry!)

    SvaraRadera