tisdag 2 november 2010

Billigt: linsstuvning med rester av kyckling och grönsaker

Billiga november fortsätter. Idag hade jag ännu rester från oktober i kylskåpet, och de måste användas upp. Där fanns söndagens gräddiga squasch och morotsgrej och sås, samt fredagens stekta squasch, paprika och lök, samt en stekt kycklingfilé.

Tid: 45/10 minuter, plus lite omrörning. För 5 personer.

Jag hackade en rödlök, och fräste den tillsammans med 1 dl sköljda gröna linser i två matskedar kokosolja. Jag skulle hällt på en liten tetra kokosmjölk men hade ingen i lådan så jag fick ta grädde i stället. Ca 1 dl grädde och 1-2 dl vatten. Så fick det puttra där i 40 minuter. (Det lönar sig att kolla att inte vätskan tar helt slut när linserna sväller.) Hällde mot slutet i också såsresten från söndagen. Kryddade med lite tomatpuré (ur tub), smakade av med salt och peppar. Skar kycklingfilén i bitar och värmde den till sist i linsstuvningen.

Grönsaksresterna hällde jag i samma kastrull, för de var ganska liknande, och värmde upp.

Kanske inte veckans vackraste, men supergott, tro det eller ej! Vege blir rätten återigen om man bara skippar kycklingfilén.

Pris: Linsstuvningen, som var halva middagen, kostade ca 30 cent/portion. Lägger man till resterna så kommer vi nog upp till närmare 1 euro/portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar