måndag 15 november 2010

Jordärtskocks- och blomkålspurésoppa

En rest av blomkålspuré blev för några dagar sedan en god soppa tillsammans med jordärtskockor från egen backe. Vi har fortfarande massor av skockor, om du vill ha lite så kom och hämta!

Tid: 60/15 minuter. För 5 personer * två måltider. Det var skocktvättandet som tog tid, har du rena skockor från butiken går det mycket snabbare!

Putsade ett drygt kg skockor, skrubbade med borste. Kokade dem, samt en lök och en morot i bitar, i kycklingbuljong från onsdagens buljongkok på benen från kycklingrätten tills de var helt mjuka. Körde med stavmixer, rörde ner 2 dl grädde och smakade av med lite röd sås, salt och peppar. Det blev ca 2 liter soppa.

Så hade jag ännu blomkålspuréresten, som jag rörde i en liten del av soppan, värmde upp och spädde med vatten och grädde till lagom konsistens. Smakade av med salt och peppar.

Stekte fem remsor bacon (som jag haft i blöt i kallt vatten i 20 minuter för att bli av med en del nitrit), strimlade dem.

Jättegott!

Resten av den egentliga skocksoppan är ännu kvar, den äter vi en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset.. det där om baconen visste jag inte. Nu när jag testar lchf, känner jag att mina smaklökar blir överkänsliga för vanligt saltat bacon.. och man tänker ju vad innehåller eg. kött som drivits fram sådär snabbt och kommersiellt.. Att häva i sig mycket protein av sånt, utan urskiljning, känns litet groteskt.

    Älgkött, renkött.. ekologiskt kött.. nu har det chansen alla gånger!!

    SvaraRadera
  2. Jo Guni, visst är vilt att föredra. Eller gräsbetat, men jag vet inte om det finns att få ens i Finland. Ekologiskt är OK, men här i hemlandet skulle gräsbetat räcka för mig.

    Baconet tappar förresten en del sälta också i blötläggningen, så du kan bra testa det nångång.

    SvaraRadera