lördag 13 november 2010

Jag föreläste på MNUF:s Mammacafé

Häromdagen höll jag en föreläsning på ett mammacafé i Esbo som hör till MNUF (Mattbynejdens Ungdomsförening). De träffas varje tisdag kl 10 i Stockhuset i Mattby med sina babysar.

Jag hade blivit ombedd att tala om hur man lagar hälsosam mat som hela familjen mår bra av, också ettåringen, samt hur ammande mammor och mammor som vill bli av med extra vikt från graviditeter ska äta.

Det var en hel del distraktion från krypande och jollrande små babysar, och vi satt alla på mattor på golvet, så det blev inte särskilt formellt. I stället blev det mycket frågor, och en del diskussion. Bland annat tillsatser i maten, som nitrit och glutamat, intresserade. Samt helt konkret hur man gör för att få hela familjen att äta mer grönsaker, och olika tips på lättlagad hälsomat mat. Jag tipsade om hur man kan laga mat för de större, som man enkelt kan stavmixa en portion åt babyn av också.

Margarin verkade få längre tro på, vilket gladde mig! Jag berättade också hur margarin tillverkas. Det som gällde var smör, oivariini och olivolja, samt också kokosolja intresserade.

Ungefär en timme var jag där. På bilden syns några av åhörarna, totalt var de ungefär 20 om man räknar barnen som åhörare :). Söta babysar, man blir ju nog lite nostalgisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar