måndag 29 november 2010

Gratinerad löksoppa

Den här rätten brukar jag göra varje vinter. Den är sååå god, men tar många tårar att tillreda! Förr har jag använt ljust bröd eller blandbröd, men idag blev det rågbröd, eftersom jag inte tål vete mer.

Tid: 100/20 minuter. För 5 personer.

Jag började med att ta fram en ask buljong ur frysen. Så skalade jag 12 lökar. Drygt ett kg tror jag det var. Så skivade jag dem. Fräste dem i en blandning av kokosolja, olivolja och smör (ja-a - ibland har jag svårt att bestämma mig!), rörde lite om, hällde sedan på buljongen och vatten till så lökarna nätt och jämnt täcktes. (Har man tillräckligt buljong så räcker det så klart med bara buljong.) Sedan lade jag i ett par kvistar rosmarin för jag råkade ha det hemma, men det går bra med torkad också, samt en nypa torkad timjan.

Så fick det puttra i en timme. I slutet satte jag ugnen på 150 grader. Till sist smakade jag av soppan med salt och peppar och lite röd sås.

Jag rostade 5 skivor rågbröd, bredde på smör och lagrad ost. Hällde upp soppa i 5 skålar, lade bröden ovanpå soppan, och gratinerade i ugnen ca 4-5 minuter. Klart!

Brödet blir helt härligt i den varma soppan. Särskilt stora flickan och mellanflickan var urförtjusta, de berömde maten flera gånger.

Pris: 0,45 euro/person (dom flesta åt två portioner!) inkl. osten och brödet
_

4 kommentarer:

  1. Stötte på en Herbalife förespråkare idag som tyckte man skall helst äta mycket protein till furkost (helst en proteinshake) o annars också äta av deras produkter för att få tillräckligt med vitaminer och andra näroämnen i sig per dag.

    Eftersom jag följt din blogg en tid så blev jag genast intresserad av vad du tycker om dylika "shakes" och om man borde äta mycket protein till frukost så vad skulle du föreslå för "riktig mat" istället för en shake?

    SvaraRadera
  2. Cat, tack för en bra fråga! Nej, jag förespråkar då verkligen inte proteinshakes! Endast för specialgrupper, t.ex. män som styrketränar OCH inte kan eller vill laga mat OCH behöver gå ner i vikt. T.ex. för dem.

    Kosttillskott är också bra för en viss grupp mänskor, t.ex. långtidssjuka av vissa slag eller mänskor som inte tycker om riktig mat och därför riskerar brist på olika näringsämnen.

    Ägg, ost och nötter är bra proteinkällor, och så klart alla former av kött och fisk men alla vill inte ha dem på morgonen. Alla andra mjölkprodukter är också bra. För övrigt behöver inte alls alla protein på morgonen, det beror på många saker, t.ex. hur mycket och hur sent du ätit på kvällen, hur mycket du rör på dig, hur sent du äter din lunch, osv.

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar och för en jätte bra blogg!

    SvaraRadera