tisdag 9 november 2010

Tips för kvällsgodis, pålägg eller tillägg till mat: hummus

Hummus är en libanesisk kikärtsröra. Det är supergott tycker jag. Och urenkelt att laga.


Tid: 5 minuter + 45-60 minuter koktid + 8-12 h blötläggningstid.

Blötlägg 1-2 dl torkade kikärter över natten eller minst 8 h. Det ser lite ut, men de sväller! Byt vatten, och koka dem i 45-60 minuter i osaltat vatten.

Låt dem sedan svalna. Ta bort nästan allt kokvattnet. Lägg i ett par skalade vitlöksklyftor, saften ur en halv citron, en stor slurk olivolja (0,5-1 dl), salt och peppar. Stavmixa. (Lägg till mer av kokvattnet om det behövs mer för konsistensen.) Smaka av salt, tillsätt mer om det behövs.

Klart! Dekorera gärna med paprikapulver. Håller ungefär en vecka i kylskåp om du använder rena kärl och verktyg.

Pris: ca 1 euro för flera deciliter.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag brukar faktiskt inte sätta så mycket olja i själva hummusen, men däremot hälla olivolja över och strö över cayennepeppar istället för paprikapulver. Och så använder jag alltid någon sked tahin, sesampasta. Man kan också mixa i lite hackad persilja och/eller spiskummin, bara som tips! Hummus är härligt!
    -morsa

    SvaraRadera
  2. Latmansversionen, som också passar bra om man plötsligt får gäster, är att använda kikärter på burk. Men kom ihåg att skölja dem.

    Jag brukar sätta i ett par vitlöksklyftor, tre teskedar sambal oleg (chilipasta), en tesked spiskummin, en (eller ett par) matsked olivolja, lite salt och peppar och ett par matskedar citronsaft. Det blir ingen barnkryddning direkt men perfekt för min smak.

    Gott till till exempel fårkött eller köttbullar!

    SvaraRadera
  3. Tack morsa och Jeanette för variationsidéer! Jag är ofta lite väl "enkel" i min smak :). Spiskummin och tahini skulle jag gärna lägga i. Sambal oelek är jag lite skeptisk över, tycker själv hummusen ska vara mild. Lite mer olja tycker jag nog gör den godare, faktiskt!

    SvaraRadera