tisdag 9 november 2010

Billigt: fried rice&buckwheat med gris, morot och kål

Idag togs vad som fanns i skåpena för butiksfärden hade inte skett ännu när jag började laga maten. Tog de sista 300 grammen av den ökända färska skinkan som väntat i frysen.

Tid: 20 minuter. För 5 personer.

Jag skar en vitlöksklyfta i tunna skivor, skivade två morötter och strimlade lite kål. Fräste detta samt de 300 grammen grisstrimlor i kokosolja och lite röd sås.

Kokade upp en dryg dl fullkornsbasmatiris och en dl sköljda bovetegryn i saltat vatten tills de var klara (ca 15 minuter för riset). Orsaken till att jag blandade två sorter var att jag hade bara så lite ris!

Hällde av vattnet från ris/boveteblandningen och lät även detta fräsa med i pannan med lite mer kokosolja. Rörde ner några blad strimlad grönkål också. Spädde på lite kokosmjölk, för jag hade en rest i kylskåpet (bara en knapp dl) och knäckte ett ägg i som jag blandade ihop med allt. Smakade av kryddningen. Klart!

Ser inte kanske så gourmet ut, men det var faktiskt jättegott! Även stora flickan berömde.

Pris: 70 cent/portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar