torsdag 25 november 2010

Läst: Grunderna i Livsmedelshygien

Nu har jag läst färdigt det lilla häftet med kunskap för hygienkompetenstestet. Som visserligen bara hade 40 sidor, men visst lärde man ju sig något nytt i alla fall! Till exempel...
  • hur stor en bakterie är (svaret är 0,001 mm)
  • skillnaden mellan bakterier och bakteriesporer
  • vilka bakterier som trivs i vilka temperatur och syreförhållanden
  • varför man ska vara noggrann med att förvara vakuumförpackade livsmedel kallt.
Jag fick också lära mig principerna i hur storkök städas och hålls rena. Och att restaurangers wc-utrymme aldrig får öppnas direkt till köket, det måste finnas ett rum emellan.

Och jag lärde mig att produkter faktiskt både får säljas och ätas efter "bäst före"-datumet. Det visste jag inte! Har själv alltid ätit produkter efter datumet, och tänker lugnt fortsätta med det. Det är nämligen så att de produkter som märks med "bäst före"-datum inte kan innehålla farliga bakterier ifall inte produkten luktar illa eller ser skämd ut (t.ex mjölken skär sig). Däremot får man givetvis inte äta produkter efter sista användningstidpunkt.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Lycka till med testet! Varifrån fick du förresten häftet?

    SvaraRadera
  2. Tack! SEFO Konsultointi heter firman som ordnar testet och som sålt häftet åt mig för 12 euro. Skrev om det här http://flo-food.blogspot.com/2010/11/nasta-steg-hygienpasset.html

    SvaraRadera
  3. Här är en bra länk om listeria och bäst före datum.

    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

    Men, jag undrar. Finns det inte risk att få tillväxt av listeria i tex mjölk om man låter den stå länge? Är listeria luktfritt?

    SvaraRadera
  4. Tack för länken. Om din fråga: all mjölk är ju pastöriserad, och åker efter processen rakt in följande skede och borde inte kunna förorenas däremellan. I din länk stod det om att osten kan förorenas under tillverkningsprocessen, men mjölken har ingen sån.

    Angående vad det står om bäst före-datumet i länken så avser de det datum som i Finland kallas "sista användningstidpunkt", eftersom de talar om skinka etc. Och jo, jag gissar att listeria är luktfritt.

    SvaraRadera
  5. Listeria är luktfri, jepp. Och mycket ovanligt förekommande.

    SvaraRadera
  6. Tack Miisa för svaret. Sitter här och pluggar... hoppas det går vägen. Alltid är där nån klurig fråga bland de andra för övrigt självklara... så jag hoppas det går vägen.

    SvaraRadera