onsdag 24 november 2010

Hemlagade blodplättar med röda vinbär!


Jag har aldrig förr stekt blodplättar. Men det var faktiskt inte svårt alls! Och helt supergott, och mättande. Gör definitivt om det! Även alla barnen älskade det.



 Tid: 30-40 minuter + 20 timmar för blodet att tina i kylskåp. För 5 personer, och så blev det ännu två portioner över.

Hällde först blodet (färskt blod, en halv liter) i en stor kanna. Totalt ska det i en halv liter vatten också. Hällde i bara lite vatten först. Då klumpar sig mjölet inte alls. Vispade sedan i 2 ägg, 3 dl rågmjöl, 1 dl talkkuna och 0,5 dl bovetemjöl (det går med vilka mjölsorter som helst tror jag, i alla fall råg, vete och korn!). Salt (en knapp tesked) och vitpeppar, ett par skedar sirap. I det här skedet finhackade jag en lök, fräste den i smör och tillsatte smeten. Sist det mesta av det resterande vattnet. Och en nypa mejram.

Så stekte jag plättar i smör, så klart. Konsistensen var jättebra, de hölls fint ihop! Det allra sista vattnet lade jag i när jag hade ca 1/3 kvar av smeten, och den började kännas tjockare än tidigare.

När jag skulle servera plättarna märkte jag att lingonsylten var slut. Så istället serverade jag plättarna med lättkrossade röda vinbär, som jag sockrat med bara 1-2 teskedar socker.

Pris: ca 1,20 euro/person.

1 kommentar:

  1. Svar på anonyms fråga om var jag köpte blodet: I lokala K-affärens köttfrysdisk, samma disk där det finns även kycklinglever och renskav.

    SvaraRadera