måndag 13 juni 2011

Sevärt: Bon Appétit på Heureka

För ganska många veckor sedan besökte vi utställningen "Bon Appétit - äta tillsammans"vetenskapscentret Heureka. Utställningen pågår ända till 18 september så du hinner bra se den ännu.

Vi tillbringade säkert ett par timmar på Bon Appétit, och gick sedan ännu igenom resten av Heureka också, det är många år sedan vi senast var där.

Det fanns många trevliga saker för barnen på Bon Appétit. Jag gillade särskilt vikten av mångfald, lokal mat, olika kulturer, och det att mat inte är bara näring och energi utan också smak och social närvaro.

Här kommer några bilder.


Balans i livet ska det vara! Lilla flickan balanserar mat, socialt umgänge och familj. Eller något sånt.



Vilken mat är snabbast? Jag står och vevar för brinnkära livet, men har ju dragit nitlotten - en riktig maträtt, och den är ju inte snabb. Hamburgaren och franskisarna åker snabbare...



Mellanflickan funderar på en hurdan ätare hon är. Detta test gav ganska bra resultat - för henne är det viktigt med positiv stämning kring bordet, även om hon är en riktig gourmet.



Hela familjen tävlar i frågesport vid de fem diskhoarna. Frågorna handlade om allt möjligt med näring och kost och mat. Flickorna mina klarade sig ovanligt bra, tänk vad de kan mycket! :)

Det som jag tyckte vara allra roligast var en gissningslek där en person från ett land (där fanns länder från hela världen) berättade om sin favoriträtt på sitt eget språk (plus tolkning). Berättade om hur den smakade, ursprunget, minnen från barndomen, sedan mer tips som ingredienser... medan man fick försöka gissa vad det var för en rätt. Spännande!

Lite kritik kan jag också framföra... Givetvis var fettskräcken och kolhydratkärleken stark framme, vart och ett land har ju fått lokalisera kostråden, tydligen. Här på en informationsskylt kan du läsa lite om principerna som visades också på Heureka.


Alltså, femte "budet": fettsnåla maträtter. Suck... Måttligt med vitaminer antar jag är bara dålig översättning. Varför skulle man vara måttlig med vitaminer? Eller menar de tillskott? Hmmm.

utställningens hemsida finns mycket information och ganska roliga spel, genomförda visuellt trevligt. Till exempel i detta spel http://bonappetit.heureka.fi/sv/pourquoi-manges-tu/quelle-recette-es-tu.php var skoj.

Men i ett annat av spelen ser man samma fetträdsla som för övrigt hos myndigheterna i Finland. Jag skulle berätta hur jag ätit under en hel dag, genom att välja livsmedel på min tallrik. Så räknade programmet ut hur jag ätit, och kom faktiskt ganska nära min normala sanning. Här är resultatet (lite svag lokalisering där, engelsk text finns kvar i översättningen):


Alltså - kolla bara vad det står: Hälften av måltiden borde bestå av stärkelserika livsmedel, frukt och grönsaker. Suck...

Men i sin helhet en sevärd utställning, särskilt för barnen men också för oss vuxna.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar