söndag 26 december 2010

Läst: Antioksidantit av Antero Koponen

Jag läste för någon vecka sedan slut boken Antioksidantit av Antero Koponen. Jag tyckte att jag behöver läsa på lite mer om antioxidanter, då de är ett ganska omtalat område av näringsläran. Mer kända antioxidanter är bland annat c-vitaminen och e-vitaminen, selen, lykopen och karotenoider.

En antioxidant är ett ämne som förhindrar de aggressiva fria radikalerna i kroppen från att göra skada genom att binda dem och på så sätt tillintetgöra dem. Vi har massor av dem i kroppen. En syreradikal är en syremolekyl som saknar en elektron, eventuellt bara tillfälligt, och därför reagerar lätt med vad som helst för ämnen i dess närhet, även sådana där en reaktion kan leda till ett skadligt ämne.

Boken, som bara hade ca 80 sidor, var nog helt nyttig att läsa. Jag fick en välkommen repetition av grunderna i fysik och kemi i och med teorin bakom de fria radikalerna. Det vill säga vad en syreradikal är och varför den så lätt reagerar med andra ämnen. Och lite fördjupning av cellfysiologin.

Bland intressanta fakta jag lärde mig kan jag nämna ett: Varje cell i kroppen beräknas dagligen utsättas för ca 10 000 anfall av fria radikaler (!).

En stor del av boken handlade om våra inhemska bär, vilka olika antioxidanter de innehåller samt vilka undersökningar som stöder att de är viktiga för hälsan. Jag skulle ha velat ha en bättre utredning av vilka andra källor än bär det finns, till exempel olika frukter och grönsaker, samt hur olika tillrednings- och lagringssätt påverkar antioxidanthalterna i livsmedlen. Vilka typer av antioxidanter som skadas av viss tillredning och vilka som inte gör det.

En annan sak jag saknade i boken var mer information om vilka specifika hälsoeffekter de olika typerna av antioxidanter är, eller åtminstone vilka de antas vara enligt de undersökningar vi har att tillgå.

Så - helt OK att läsa men kanske ingen bok jag direkt skulle rekommendera.

2 kommentarer:

  1. Ps: Bland annat broccolin innehåller stora mängder av ett svavel liknande antioxidant som tyvärr försvinner om broccolin kokas eller utsätts för värme, den antioxidanten broccolin har använder den sig av i självförsvars syfte, så fort broccolin blir angripen av insekter eller på annat sätt skadas frigörs enzymen isotiocyanat och indolin, ett svavel liknande enzym och en stark antioxidant. Enzymet används bland annat i kemobehandlingen av cancerpatienter, (fria radikaler är en biprodukt i från vår ämnesomsättning) Broccolin har även blivit kallad den gröna hälsoblomman i medicinsk litteratur. Värt att noteras.Ds.

    SvaraRadera
  2. Sant, Christian, broccoli är helt super. Har ända sedan i våras tänkt skriva ett eget inlägg om broccolin. Ska nog bli nån dag. Synd bara att säsongen i Finland är så pass kort.

    SvaraRadera