fredag 3 december 2010

Novemberutmaningens resultat

I novemberutmaningen utmanade jag mig själv till en billig matmånad. Vi har alla dagar på månaden ätit mat som kostat under 2 euro/person. Ofta har det ingått flera portioner i denna summa. Och summan har varierat från ca 30 cent till nästan 2 euro.

Hur såg matkontot ut efter den här månaden? Ganska bra. Matkostnaden var 100 euro mindre än vanligt. Tar man bort den halva renen som vi betalade i oktober men inte hann korka ännu så blev det 200 euro billigare än en vanlig månad. Näringsmässigt ligger vi säkert ganska nära en vanlig månad - lite mindre kött och fisk har det blivit men också lite mindre choklad och vin. I alla fall har vi allihopa hållit vikten. Så ganska bra, tycker jag!

Det som kostat mest har varit ost och nötter. Brödet minskade vi också på, det blev mer gröt och mysli än vanligt.

Det roligaste var ändå att testa olika sorters billig mat som jag inte tillrett förut: blod och hjärta. Tyvärr hittade jag inte njurar en enda gång i butiken, frågade också två gånger. I ena butiken jag går i var det tomt i hyllan, den andra har det endast djupfryst ibland. Men jag håller det på minnet - ska absolut testa njurar ännu nån dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar