söndag 12 december 2010

Blåmusslor på två sätt

Igår åt vi musslor. Det är nog bland det godaste som finns. Jag har under mitt utbyteselevsår i Holland (som 18-åring) lärt mig att tillreda dem med öl, lök och örter och gillar dem så. Staden jag bodde i hade eget musselfiske, så vi åt ofta musslor. Den här gången gjorde vi två skilda grytor, och i den andra hade vi en gräddig och vinig version.


Tid: 20-30 minuter musselputsning, annars bara typ 10 minuter. För 5 personer.

Vi hade 2 kg blåmusslor den här gången, men bara för att det inte fanns ett tredje kilo i butiken. Skulle rekommendera 3 kg för en hel familj.

Vi började med att putsa musslorna och kolla att alla antingen levde eller var slutna och vägrade öppna sig. Såna är ju musslor, tyvärr. Sen om en mussla har vägrat öppna sig under kokningen så får man ju slänga den. Men det har sällan hänt.

Version 1: En stor hackad lök fräses i smör på låg värme. I med en flaska öl, och lite örter. Persilja skulle vara bra, men jag hade den här gången dill och basilika. Koka upp häftigt, och i med musslorna. Locket på. Efter nån minut rör man om allt, och efter ett par minuter till är allt klart.

Version 2: Vitlök som fräses i olivolja på låg värme, 2-3 dl grädde, 1-2 dl skumvin. Salt, peppar. Lite riven basilika hade vi i, för det råkade vi ha hemma. När allt kokat några minuter ser man till att det kokar häftigast möjligt och häller i musslorna. Locket på. Och liksom den förra satsen, efter nån minut rör man om allt, och efter ett par minuter till är allt klart.

Såser: Vi hade två såser. En grön sås: gräddfil, majonnäs och lite grön sås. En senapssås: creme fraiche, majonnäs och senap, en liten droppe vinäger.

När man äter väljer man ut en bra mussla att använda som "tång" för alla andra musslor när man äter. Och så dippar man musslorna i såserna. Urgott!

3 kommentarer:

  1. Låter gott. I mitt favorit recept finns buljong, vitlök, persilja, lök, och viktigt med rikligt av bladselleri och peppar och salt.

    Mums säger jag också. En läcker måltid!

    SvaraRadera
  2. ps.grädden fattades.. och ibland litet saffran..

    SvaraRadera
  3. Det låter också jättegott, Guni!

    SvaraRadera