tisdag 7 december 2010

Råriven rödbeta, mums!

Jag blev bjuden på råriven rödbeta av Kenneth Oker-Blom för några veckor sedan. Inte visste jag att det är så gott! Han hade dessutom rivit med litelite pepparrot i sin - det var nog ännu godare så än utan den.

Rätten finns också i hans kokbok som jag nämner i det tidigare inlägget.

Tid: 10 minuter. För 5 personer.

Jag skalade 3 ganska små rödbetor (ta fler om du vill!) och rev dem för hand. Jag hade velat ha ett "mellangrovt" rivbett, nu blev det lite för fint, även om det nog var gott. Rörde ihop lite rybsolja, vittvinsvinäger, salt och peppar, hällde detta över rivet. Jag hackade dessutom lite nötter och strödde på. Serverade detta som förrätt till renläggen i söndags.

Gott! Och som sagt, har du pepparrot så riv gärna lite med!

5 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott det där med rårivna rödbetor! Ska pröva det nån dag.

    Min fråga: Vi brukar ofta steka kål o fläsk då vi inte orkar hitta på nåt annat (alltså vit kål då väl?). En dag köpte jag även rödkål. Tänkte först att jag ska laga sallad av rödkål o vitkål nångång. Men nu tog vitkålen slut, så jag börja fundera om man oxå kan steka rödkålen? Smakar den ungefär lika?

    SvaraRadera
  2. Jessica, rödkål är supergott stekt!! Ännu bättre än vitkål. Det är särskilt gott att göra den lite sötsur, dvs lägga i lite sött (honung eller lönnsirap t.ex.) och lite vinäger kanske? Så skulle jag låta den puttra ganska länge, även om den säkert är god bara "wokad" också. Rödkålen är lite hårdare än vitkålen tycker jag.

    Kanske nån annan har fler idéer för rödkål?

    SvaraRadera
  3. Vi stekte sen rödkål för en tid sedan. Vi tyckte den var mycket torrare än vitkålen. Vet inte varför? Vi använde samma fett (smör förstås) och samma mängd som till vitkålen. Kanske den då behöver längre tid än vitkålen att bli mjuk!? Honung, det ska jag pröva med nästa gång oxå!

    Men nu har jag oxå köpt rödbetor. Så jag försöker planera in när vi ska råriva dem och få smaka!! :)

    SvaraRadera
  4. Jessica, jo, jag tror den ska puttra länge. Kålgryta på vitkål kräver ju också minst 40 minuter, och jag tror rödkål kräver minst lika länge. Kanske lite extra vätska också.

    Rödbetorna blev förresten mycket bättre andra gången jag rev dem, för jag använde grovare bettet på rivjärnet.

    SvaraRadera
  5. Ok! Vi har aldrig orkat laga kålLÅDA utan vi har stekt vitkål och maletkött tillsammans i stekpanna. Supergott och enkelt! Men vi har inte stekt länge, kanske 15 min, och mycket gott ändå! Men rödkålen kanske inte klarar detta utan ett längre puttrande är säkert ett måste! Tack för hjälpen!!

    SvaraRadera